Vzpomínka na skladatele Pavla Haase

Festival Meeting Brno uctí památku židovského umělce příznačně 17. října

Dva úspěšní bratři, jejichž vztah přerušila II. světová válka. Dva géniové, kteří proslavili Brno. Dva lidé, kteří se již nikdy nepotkali. Meeting Brno ve spolupráci s ProArt a No Feet představuje pásmo Po stopách bratří HAASů v den výročí zavraždění Pavla Haase v Osvětimi (17. října 1944). Diváci se mohou těšit na procházku se zastávkou u pamětní desky Pavla Haase a divadelní představení Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě.

Festival Meeting Brno přináší v rámci svých celoročních aktivit program, kterým uctí památku Pavla Haase, světoznámého hudebního skladatele, jenž se stal obětí holocaustu. Program začne 17. října v 18:30 na Náměstí Míru procházkou po Masarykově čtvrti. Hlavní zastávkou procházky bude nová pamětní deska Pavla Haase na rohu Havlíčkovy a Rudišovy ulice, kde Pavel Haas bydlel v letech 1935-40. O životě a díle skladatele zde promluví Ondřej Pivoda, muzikolog z Moravského zemského muzea a Jiří Plieštik, autor portrétu na pamětní desce. Procházka bude zakončena v tanečním studiu No Feet na Vaňkově náměstí (bývalá Brněnka), kde ve 20:00 proběhne repríza inscenace Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě.

Autorem myšlenky večera o bratřích Haasech je Matěj Hollan, který v sousedství Vaňkova náměstí celý život bydlí: „Kde jinde bychom měli toto dílo uvádět než na Vaňkově náměstí, kde začíná děj celé inscenace. Pavel Haas je osobnost, kterou je třeba stále připomínat. Žák mistrovské školy Leoše Janáčka s naprosto osobitým výrazem a velkou budoucností, která mu však nebyla dopřána. Motto, které si zapsal na skicy Dechového kvintetu op.10, je bohužel více než příznačné: „Pták vzlétl ke slunci, letěl, letěl a nedoletěl…“. Můžeme tedy jen oslavovat to, co nám zde zanechal a představovat si, jak dechberoucí skladby by mohl napsat, kdyby opravdu doletěl dál a výš.“

V minulém roce premiérovaná autorská inscenace Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě pro herce a tanečníka je založena na dostupných pramenech o herci Hugo Haasovi a jeho bratru Pavlovi, který zahynul v roce 1944 v koncentračním táboře v Osvětimi. Koncept vychází z jejich pomyslného rozhovoru před Hugovou smrtí, který rekapituluje a nahlíží na svůj život. Herec představuje Hugo Haase, tanečník jeho bratra Pavla. Hudební stránka inscenace vychází z komorní tvorby skladatele Pavla Haase a filmové tvorby Huga Haase. Autorem hudby je Jan Hanák Sonority. Mluvící tanečník představuje rovinu mrtvého bratra Pavla plnou fantazie, symboliky a metafyzičnosti či nedoslovnosti, herec pak svět stále žijícího Huga Haase s jeho bolestmi, nejistotou, minulostí a realitou.

Foto: Oskar Stolín (div. inscenace HAAS_dny po slávě)

Podcast