Zhmotněné "Vrstvy času"

Galerie Kvalitář zpřístupňuje veřejnosti výstavní projekt Evy Eisler s názvem Vrstvy času. Eisler v něm představuje abstraktní objekty z přírodních materiálů, které evokují monumentální stavby z daleké prehistorie, katapultované do budoucnosti. Hostem výstavy je Jiří Příhoda, jenž se vůbec poprvé veřejnosti představí v roli fotografa. Jeho dosud nevystavené snímky dokumentují části dnes již zaniklého „sochařského parku“, který anonymně vytvořil v nespoutaném pralese pod hradem Roštejn v letech 1985 až 1988.

Na výstavě Vrstvy času se návštěvníci až do 15. června setkají s relativním vnímáním minulosti z pohledu Evy Eisler. Na rozdíl od své dřívější tvorby, jež se vyznačovala formální čistotou, zakotvenou v minimalismu a matematickém řádu, současná práce umělkyně předvádí proces pomalé a tiché transformace. I když je tento tvůrčí proces promyšlený, přesto dává prostor pro improvizaci. Geometrie se v jejím sochařském provedení doslova mění pod úhlem divákova pohledu.

Eva Eisler působí v oblasti architektury, volného umění a designu a věnuje se kurátorské a výstavní činnosti. Její tvorbu charakterizuje formální čistota, ukotvená v minimalismu a matematickém řádu. V letech 1983–2006 žila v New Yorku, kde dlouhodobě přednášela na New York University a Parsons School of Design. Od roku 2007 do roku 2023 vedla ateliér K.O.V. na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Pro svoji výstavu si Eva Eisler vybrala speciálního hosta – Jiřího Příhodu, který je známý zejména pro své náročné architektonické a sochařské projekty. Žije střídavě na dvou kontinentech, v USA v Novém Mexiku a v České republice, kde se průběžně věnuje zkoumání prostoru, objemu, hmoty a prázdnoty – formou akcí, monumentálních soch, kreseb, výstavních instalací, architektury, videoartu a grafického designu.

Na výstavě Evy Eisler však Příhoda vůbec poprvé představuje jeden ze svých nejranějších počinů, dosud nevystavenou fotografickou dokumentaci svých intervencí do veřejného prostoru pralesa pod hradem Roštejn mezi Třeští a Telčí z druhé poloviny osmdesátých let.

Jedná se o cyklus fotografií, představující “sochařský park”, v němž Příhoda specifickým způsobem dočasně přetransformoval bývalou hradní oboru tak, že v jakékoliv její části bylo možné vždy vidět jeden z jeho objektů/intervencí. Tento celek nezvyklého veřejného prostoru proměnil, ovlivněn “divokými” osmdesátými léty, a téměř až implicitně vrátil do hluboké minulosti našeho pokolení. Operuje totiž nejen s proměnou samotných přirozených tvarů stromů nebo skalních útvarů, ale hojně také využívá síly přírodních živlů, zejména větru a ohně.

Kombinace tvorby Evy Eisler a Jiřího Příhody divákovi poskytuje jedinečnou kontemplativní syntézu umožňující pohybovat se nad, mezi nebo pod jednotlivými vrstvami času.

Foto: Galerie Kvalitář, výstava Vrstvy času, vytavená díla Evy Eisler

Podcast