Hudba při inauguraci prezidenta ČR

Hudební složka při inauguračním procesu. Její zákonitosti a pravidla. Možné variace a alternativy? Zeptali jsme se šéfdirigenta Hudby hradní stráže a Policie ČR, plukovníka Václava Blahunka.

Václave, jak vypadá tvoje příprava coby šéfdirigenta orchestru na inauguraci prezidenta republiky.

Zahrnuje celou řadu věcí a věnuji se tomu intenzivně zhruba měsíc. Jde jednak o přípravu repertoáru, hudební přípravu s orchestrem, den předem proběhne generální zkouška se všemi zúčastněnými. A pak je také příprava pořadová a ústrojová.

Kdo vybírá repertoár inauguračního procesu? Musíš se sejít s někým z Hradu, nebo je volba titulů čistě tvoje pravomoc?

Základní varianta vychází z toho, co se hraje zhruba 33 let od hudební reformy, která se udála po sametové revoluci a proběhla na přání Václava Havla. Sešel se muzikologický tým, který zavedl nové tituly. Ty se od té doby ujaly a ceremoniál má zavedený úzus, který má z mého muzikantského pohledu logiku v tom, že ty nejvýznamnější tituly - jako jsou fanfáry z Libuše a Státní hymna - jsou nejhonosnější. Pod nimi jsou pak zvukově postaveny Husitský chorál na přinášení a odnášení bojových praporů. Zazní důstojná Anglická od Antonína Dvořáka na odnášení a přinášení státní vlajky a prezidentské standarty. Pak tam jsou Hausmannovy, Pezelovy a Linkovy fanfáry, které doprovázejí příchody ústavních činitelů zvoleného prezidenta nebo insignií. Bude také nešen starý výtisk naší ústavy. Hudebně i zvukově ale dominují nejdůležitější české symboly.

Co si můžeme představit pod pojmy pořadová a ústrojová zkouška?

Posluchač poslouchá i očima, musíme celý ceremoniál takzvaně uvypadat. Na sobě budeme mít krásné červené audienční uniformy, jež navrhnul Theodor Pištěk, a ty musí prostě zařezávat. Nehrajeme na židlích vsedě jako civilní orchestry, ale jsme uniformovaná jednotka. Orchestr tady sice nepochoduje, ale máme ve Vladislavském sále svůj vymezený prostor. Ten je vybrán především zvukově, hudba se nese krásně celým sálem, jeden mikrofon v půlce sálu stačí, aby vše bylo i do televize jasné a čitelné. Interpretujeme pak hudbu v určeném tvaru, které má své vytyčené disproporce.

Generální zkouška probíhá den předem. Jsou přítomni všichni zúčastnění, včetně zvoleného prezidenta?

Měli jsme schůzku s úzkým vedením a Petr Pavel bude na generálce přítomen. Rád bych s ním probral jedno hudební překvapení. Ale nevím, jestli pro přidanou skladbu bude prostor, protože ceremoniál má jasný tvar a uspořádání. Takže uvidíme. Vzhledem k tomu, že tradice demokratického vývoje je u nás celkem mladá, myslím si, že by bylo fajn hledat tituly, které by obohatily ceremoniál a přinesly něco nového.

Přece jenom česká hudba má co nabídnout.

Ano, jsme národ kulturní a hudebně vyspělý. A to neříkám jenom já, mám spoustu kolegů v zahraničí, pro které je česká hudba ve světě terminus technikus, jenž symbolizuje úctu a obdiv k tomu, co se tady vytvořilo nejenom po stránce skladatelské. Nic by nemělo usnout v tradici, která bude neměnná. To je podle mého názoru smrt v hudbě.

Musíte s sebou mít nějaké skladby navíc, kdyby se protáhla některá část ceremoniálu?

Vše je striktně určeno a toto by se nemělo stát. Samozřejmě máme na všechny produkce s sebou tzv. pochodovou knížku, která obsahuje různé ceremoniální a pochodové skladby, tuše a fanfáry, kdyby se cokoliv seběhlo. Ale státní ceremoniely nejsou „ tancovačky", kde se hraje podle toho, jak si kdo řekne. Vše je pečlivě nacvičeno, aby to dopadlo bez chybičky.

profimedia-0365575712.jpg

Inaugurace není jediný proces, vy se s prezidentem služebně setkáváte často. Při jakých je to událostech a jaká hudba zní?

Jsou to primárně ceremoniály státních návštěv na Pražském hradě, kdy prezidenti přijímají své zahraniční protějšky hlavy států. To je exteriérová nejzásadnější produkce, která se odehrává na hradním nádvoří. Má svůj průběh od interpretace státních hymen, přes fanfáry, hlášení, slavnostní pochod. Pak se dělá krátká slavnostní vojenská přehlídka a tam také i pochodujeme. Pak jsou pravidelná vyznamenávání při řádových dnech a také nástupní audience nových velvyslanců. Přijede velvyslanec s pověřovacími listinami svého panovníka se seznámit s prezidentem. Vždy se hraje konkrétní hymna. Těch máme v archívu zhruba 200.

A co koncerty jako takové?

Ano, státní ceremonie jsou hudebně perličky, na které se musíme připravit pěstováním bohaté koncertní činnosti a tradičním nejenom dechovým, operním, muzikálovým a popovým hraním. Ač pak některé skladby trvají minutu, musíme jako ten vzpěrač na ně natrénovat spoustu koncertních hodin. Bez toho to nejde.

Kolikátá je to pro tebe osobně inaugurace s tímto orchestrem a máš ještě u toho trému?

Celkem sedmá. A pamatuji si, jak šel osmdesátiletý Miroslav Košler dirigovat sbor a orchestr a nám studentům říkal - koukejte, jak se mi klepou ruce. Tréma u mě neupadá, pomáhá mi zkušenost a ostřílenost, ale tréma a zodpovědnost musí být.

190305 koutny 0323.jpg

plk. Václav Blahunek absolvoval Hudební fakultu AMU v Praze v dirigentské třídě prof. Radomila Elišky a dirigentské kurzy v Appletonu, USA, které vedl prof. Craig Kirchhoff. Spolupracuje s řadou domácích a zahraničních orchestrů.

Od roku 1999 je dirigentem Hudby Hradní stráže a Policie České republiky, v roce 2009 byl jmenován ředitelem a šéfdirigentem tohoto tělesa. Ve svém repertoáru z oblasti symfonické dechové hudby klade důraz na provádění původních kompozic českých i zahraničních autorů, preferuje díla Karla Husy a Václava Nelhýbla. V rámci festivalu Pražské jaro (2005) zazněla pod jeho vedením symfonie Karla Husy Hudba pro Prahu 1968 v české premiéře.

Dr. Václav Blahunek je místopředsedou Společnosti dechové hudby AHUV a členem WASBE, světové asociace symfonických dechových orchestrů a ansámblů, jež v letech 2016 a 2022 uspořádala v Praze mezinárodní konferenci.

Věnuje se též nastupující generaci, v roce 2017 založil Národní dechový orchestr, těleso složené z vynikajících mladých hráčů z celé vlasti.

1678307806968.jpg
  • HHS a PČR při společném koncertě s US Marine Band The President´s Own

Hudba Hradní stráže a Policie ČR je hrdým nositelem tradice české dechové hudby. Od svého založení v roce 1945 navazuje na dlouhou historii našich vojenských, ale také policejních a četnických hudeb. Tyto orchestry byly vždy pevnou součástí české kultury. Hlavní povinnosti hudby zahrnují hudební doprovod státních ceremonií na Pražském hradě, především státních návštěv a nástupních audiencí velvyslanců.

Orchestr je také významným kulturním reprezentantem Policie ČR a plní veškeré služební úkoly vyplývající z tohoto postavení. Koncertní vystoupení, nahrávací činnost a také zahraniční turné jsou další náplní práce orchestru, a to s cílem reprezentovat českou kulturu a hudební tradici. Mezi nejprestižnější vystoupení orchestru za hranicemi naší vlasti orchestr počítá koncert v Newyorské Carnegie Hall a účinkování ve Vatikánu za účasti Svatého otce.

Foto: Petr Dyrc, archiv HHS a PČR, Jan Handrejch/Právo/ Profimedia

Podcast