Bouře ve Vídeňské státní opeře. Hudební ředitel neprodlouží smlouvu a kritizuje režiséry

Vídeňskou státní operu o víkendu v deníku Kurier kritizoval její vlastní šéfdirigent, Philippe Jordan. Dále oznámil, že instituci hodlá šéfovat maximálně do roku 2025, kdy mu končí smlouva.

Bouřlivé události uplynulého víkendu ve Vídeňské státní opeře začaly v pátek 30. září, kdy měla premiéru nová inscenace nazvaná Von Der Liebe Tod. Ta je sestavená z děl Gustava Mahlera, kantáty Žalozpěv a písňového cyklu Písně o mrtvých dětech, ve scénickém, "operním" pojetí. Mahler přitom nikdy žádnou operu nenapsal. Režijního zpracování se ujal španělský režisér Calixto Bieito, kterého provází pověst autora radikálních a kontroverzních režií klasických oper. Inscenace je údajně dávána Mahlerovi na počest, a to u příležitosti letošního 125. výročí jeho jmenování ředitelem Vídeňské opery v roce 1897.

Představení nebylo rakouskou kritikou přijato vřele: deník Die Presse ji označil za "nic zvláštního", deník Kurier pak za "pokus" a "nedorozumění". Dále napsal, že představení dalo odpověď na otázku, zda se mají Mahlerovy kantáty a písňové cykly provádět scénicky: "Ne! Anebo alespoň ne takhle."

1. října, den po premiéře tohoto představení v režii Calixta Bieita, vyšel právě ve zmíněném deníku Kurier rozhovor s hudebním ředitelem Vídeňské státní opery, Philippem Jordanem. Ten nemluvil vůbec optimisticky: hovořil například o svých obavách o budoucnost řady operních domů v Evropě a USA, především se však pustil do režisérů. V kontextu čerstvě uvedené "mahlerovské" inscenace to nepůsobilo nahodile.

"Pokud jde o režii, jsem přesvědčen, že naše divadlo už delší dobu kráčí po fatálně nesprávné cestě," uvedl Jordan. "V dlouhodobém horizontu tato cesta nevyhnutelně povede k neúspěchu." Sedmačtyřicetiletý švýcarský dirigent také dodal: "Nemám pocit, že umělečtí ředitelé, dramaturgové a zejména režiséři mají skutečný zájem na tom, aby hudba a divadlo fungovaly ve společném souladu."

Dále Philippe Jordan uvedl, že neprodlouží svou smlouvu s Vídeňskou státní operou, která platí do roku 2025. Do funkce šéfdirigenta přitom nastoupil teprve před dvěma lety, v roce 2020. Zároveň s ním nastoupil do funkce ředitele instituce bělehradský rodák - kulturní manažer Bogdan Roščíć. Ten se tedy zřejmě v těchto dnech již začíná poohlížet po novém šéfdirigentovi.

Foto: Philippe Jordan (Profimedia)

Podcast