Orchestr MET v krizi. Zastávají se ho Nézet-Séguin i Muti

Jeden z předních světových operních domů, Metropolitní opera v New Yorku, během současné koronavirové krize nehraje a zrušil celou sezónu 2020/21. Pro mnohé členy operního orchestru to přitom znamená tíživou finanční situaci, jelikož hráči po celou dobu nedostávají zaplaceno. Ohrazují se; kromě odborů a šéfdirigenta Yannicka Nézet-Séguina mají na své straně už i Riccarda Mutiho.

Metropolitní opera již březnu 2020 zrušila své živé kinopřenosy pro zbytek sezóny; diváci mohli místo toho alespoň online sledovat záznamy z přenosů z uplynulých let. Podle původního plánu se měla opera znovuotevřít na Silvestra 2020 – již v září však vedení vydalo rozhodnutí, že MET zruší celou sezónu a otevře se opět až v září 2021. Členové orchestru amerického „operního domu číslo jedna“ přitom po celou dobu nedostávají výplatu. Momentálně jsou tedy bez příjmu již desátý měsíc a hrozí jim, že dalších osm měsíců takového stavu je ještě čeká.

Ve svém prohlášení ze září 2020 orchestr vyčetl vedení Metropolitní opery, že místo udržování kontaktu s posluchači se vydalo cestou prostého škrtání výdajů a že pro orchestr za celou dobu nenašlo využití. V zahraničních médiích se tak vynořily pochopitelné obavy, že špičkoví hudebníci z orchestru MET si budou nuceni hledat práci jinde a těleso se rozpadne. To by mohlo představovat výrazné komplikace při první premiéře příští sezóny, plánované na letošní září – Fire Shut Up in My Bones od Terence Blancharda, která má být historicky první operou afroamerického skladatele uvedenou v MET.

Situace se však nezlepšila. Podle webu Classic FM byla už v říjnu 2020 třetina členů orchestru nucena odstěhovat se z New Yorku kvůli nedostatku finančních prostředků a výši životních nákladů v metropoli.

Další vlnu odporu proti vedení MET pak vzbudila podoba loňského silvestrovského galakoncertu. Ten byl 31. prosince 2020 vysílán živě z německého Augsburgu a čtyři sólisty Metropolitní opery na něm doprovodili lokální němečtí hudebníci, najatí operním domem výhradně pro tento večer. Odborový předák Adam Krauthamer označil jednání ze strany vedení opery za „útok na MET jako kulturní instituci a urážku každého hudebníka, který je v tam zaměstnán.“ Naznačil také, že najímání externích hudebníků namísto kmenových může být i zklamáním pro dárce a sponzory, podporující operní dům během krize finančními dary.

Svého orchestru se veřejně zastal i šéfdirigent Yannick Nézet-Séguin. Situaci označil za „nepřijatelnou,“ přislíbil orchestru vlastní finanční podporu a vyjádřil obavu z toho, jak křehká je kultura vlivem nedostatečného systému veřejného sociálního zabezpečení ve Spojených státech.

K mladšímu kolegovi se před několika dny připojil také slavný dirigent Riccardo Muti: v otevřeném dopise vyslovil přesvědčení, že orchestr Metropolitní opery patří ke kulturnímu dědictví lidstva a vyzval milovníky hudby a umění, aby jej podpořili v této tíživé situaci. Nezbývá než doufat spolu s ním, že „slavná historie MET a jejího skvělého orchestru neskončí uměleckou katastrofou.“

FOTO: Orchestr Metropolitní opery / Elizabeth Bowman

Podcast