Pulitzerovu cenu za hudbu získala afroamerická skladatelka Rhiannon Giddens za operu Omar, v níž zpracovává téma otroctví

Skladatelka své dílo založila na skutečných událostech, na příběhu muže jménem Omar Ibn Said - muslimského učence zajatého v Africe a prodaného do amerického otroctví.

Rhiannon Giddens je americká skladatelka, která ve své tvorbě eklekticky spojuje nejrůznější vlivy: irskou a skotskou lidovou hudbu, blues i country. Je také zpěvačkou a hráčkou na housle a banjo, zakládající členkou skupiny Carolina Chocolate Drops, oceněné cenou Grammy.

Na Oberlinské konzervatoři v Ohiu ovšem vystudovala operu. A za své jevištní dílo spadající do tohoto žánru také před pár dny získala letošní Pulitzerovu cenu za hudbu. Jedná se o operu Omar, napsanou ve spolupráci se skladatelem Michaelem Abelsem, který na základě demonahrávek od Rhiannon Giddens vytvořil partituru. Premiéru měla opera právě před rokem, 27. května 2022, na americké odnoži Spoletského festivalu pořádané ve městě Charleston.

Právě do Charlestonu v Jižní Karolíně byl roku 1807 prodán do otroctví Omar Ibn Said, vzdělaný muslimský učenec zajatý otrokáři během válečného konfliktu v dnešním Senegalu. Otrokem zůstal až do své smrti roku 1864, kdy mu už bylo kolem 93 let. Jako otrok ovšem také napsal řadu knih v arabštině o historii a teologii, především ale roku 1831 sepsal svůj životopis (přeložený do angličtiny až v roce 2011), na němž pak Giddens založila libreto své opery.

800px-Omar_Ibn_Said_(nicknamed_Uncle_Moreau)_A_Slave_of_Great_Notoriety_of_North_Carolina,_restored_and_colourised_ambrotype_circa_1850.jpg
  • Omar Ibn Said

"Bylo pro mě šokující, že v mém domovském státě se odehrál tak veliký příběh. Nikdy předtím jsem o něm neslyšela, ačkoli jsem většinu života prožila v Severní Karolíně," uvedla ke své inspiraci skladatelka, dnes žijící v Irsku. Ústředním tématem opery se pro ni stala Omarova snaha o zachování vlastní integrity navzdory ztrátě svobody.

Kromě titulní role Omara, kterou v loňské premiéře ztvárnil tenorista Jamez McCorkle, obsahuje opera například ještě role Omarovy matky a bratra, fiktivní otrokyně jménem Julie nebo Omarova vlastníka - plantážníka Owena - a jeho dcery.

Po hudební stránce je prý opera multižánrová: najdeme v ní vlivy arabské hudby, černošských spirituálů, bluegrassu a dalších pramenů. "S Michaelem jsme do toho vložili všechno, co umíme. Byl to milostný dopis mé vlasti. Americká hudba je spektrum," řekla skladatelka pro New York Times poté, co obdržela Pulitzerovu cenu za hudbu. K tomu, že kompozici jako takovou nikdy nestudovala, Giddens uvedla, že skladatelem může být každý.

Foto: Rhiannon Giddens (©Profimedia)

Podcast