Vítěz Chopinovy soutěže zahraje v Praze

V neděli skončila koncertem vítězů soutěž Fryderyka Chopina na dobové nástroje. Její laureát, Kanaďan Eric Guo přijíždí do Prahy.

Světoznámá soutěž Fryderyka Chopina ve Varšavě už je takřka stoletá. Od roku 2018 má svou mladší sestru, jejíž druhý ročník skončil o víkendu. Tato soutěž je specifická - hraje se totiž na nástroje Chopinovy doby. Ať originály, či kopie.

Letošní vítěz, teprve jednadvacetiletý Eric Guo, mladý talentovaný rodák z Toronta, přednese ve čtvrtek 19. října ve Dvořákově síni Rudolfina za doprovodu Collegia 1704 pod taktovkou Václava Lukse Klavírní koncert č. 1 e moll Fryderyka Chopina. O tři dny později, v neděli 22. října, vystoupí se svým sólovým recitálem v rámci komorní série Hudební cesty Evropou ve vršovickém kulturním centru Vzlet.

Eric Guo se do Varšavy vrátil po dvou letech. „Měl jsem to velké štěstí, že jsem se mohl v roce 2021 zúčastnit ‚velké‘ chopinovské klavírní soutěže. I když jsem tehdy daleko nepostoupil, byla to skvělá zkušenost. Nebyl jsem nejspíš dobře připravený a také jsem byl nervózní z tak velké akce. Tentokrát jsem už věděl, jak se nadbytečného stresu zbavit. Jsem vděčný, že si mohu zahrát v Praze za doprovodu Collegia 1704 a pod vedením skvělého dirigenta. Je to opravdový požitek a zábava, zkoušení a hraní s orchestrem má takřka rodinnou atmosféru,“ svěřil se Guo.

luk.jpg

Václav Luks dirigoval finálové koncerty a také byl členem poroty. Záznam koncertu laureátů je k dispozici zde.

Přesto přistupoval k účasti ve finále s respektem. „Mám opravdu, v porovnání s ostatními soutěžícími, nejméně zkušeností s dobovými klavíry. V tomto ohledu nemám zázemí, v Kanadě je velmi málo příležitostí k práci s dobovými nástroji. Když jsem se připravoval na tuto soutěž, zapojil jsem svou představivost. Při hře na moderní klavír jsem si představoval zvuk Grafu nebo jiného dobového nástroje. Jakkoliv to zní jako nemožná strategie, nakonec to zafungovalo.

175622_Pleyel1848nifc_WK154986_035_pleyel_nifc_radziej_fo_wk.jpg

Klavír Pleyel z roku 1848 volila většina soutěžících

Eric Guo se narodil 1. srpna 2002 v Torontu a na klavír se začal učit ve čtyřech letech. V současné době studuje pod vedením Davida Louieho diplomový obor klavírní hra na Glenn Gould School Královské hudební konzervatoře v Torontu. Vystupoval v Evropě, USA a Kanadě, mimo jiné v Chopinově rodném domě v Żelazowé Woli, v Chopinově muzeu ve Varšavě, v Krakovském muzeu, v Salle Cortot a v Bibliothèque Polonaise v Paříži, v newyorské Merkin Hall nebo v torontské Koerner Hall. Představil se po boku takových orchestrů, jako je britský Royal Philharmonic Orchestra, americké Fort Worth Symphony, Minnesota Orchestra nebo kanadský Ontario Philharmonic Orchestra. Získal hlavní cenu v mnoha soutěžích včetně PianoTexas, Canadian Chopin, Minnesota e-Piano, Hastings Concerto Competition a Moscow Chopin. Zúčastnil se festivalů a kurzů v Radziejowicích a Krakově (Polsko), Brescii a Eppanu (Itálie), Texasu, Gilmore a Miami (USA) a na Curtis Summerfest a Orford Musique. Byl také zařazen na seznam 30 nejslibnějších kanadských představitelů klasické hudby pod 30 let podle CBC.

Do druhého ročníku Chopinovy mezinárodní soutěže na dobové nástroje, která se konala od 5. do 15. října, se kvalifikovalo celkem 35 klavíristů ze 14 zemí. Soutěž je tříkolová, do druhého kola se probojovalo 15 z nich, aby se nakonec ve finále o první místo utkalo šest finalistů z Polska, Rakouska, USA a Číny. Vedle Erika Guo devítičlennou mezinárodní porotu, jejímž členem byl i český dirigent a umělecký šéf Collegia 1704, Václav Luks, zaujal i polský finalista, Piotr Pawlak, který si odnesl druhou cenu. Na sdíleném třetím místě soutěž zakončili finalisté z USA a Číny, Angie Zhang a Yonghuan Zhong.

Oba pražské koncerty vítěze Chopinovy mezinárodní soutěže na dobové nástroje zazní v dobové instrumentaci, v případě klavíru půjde o repliku nástroje Ignaze Pleyela z roku 1830, kterou Collegiu 1704 zapůjčí původem americký a v Čechách usazený nástrojář Paul McNulty. Pro své soutěžní klání si klavír Pleyel vybral i Eric Guo. „Opravdu se hodí k Chopinově hudbě. Nikdy jsem se nesetkal s tak nádhernou, takřka mimozemskou barvou zvuku. Byl jsem v šoku, když jsem si ho poprvé zkusil. Hned jsem si pomyslel: To je přesně ono,“ říká.

Foto Institut Fryderyka Chopina

Podcast