Italská barokní skladatelka, která nejspíše utekla před manželem až na dvůr Ludvíka XIV.

Skladatelka Antonia Bembo byla pozoruhodnou autorkou, jež spojovala ve své hudbě prvky italského a francouzského baroka. Její opera L'Ercole amante byla před pár dny uvedena v novodobé premiéře ve Stuttgartu.

O víkendu měla ve Stuttgartu novodobou premiéru pětiaktová opera L'Ercole amante (Zamilovaný Herkules), která byla poprvé uvedena v Paříži v roce 1707. Nastudoval ji soubor Il Gusto Barocco vedený Jörgem Halubekem a zazněla v sobotu 11. listopadu v prostoru Kulturzentrum Herne. Koncert živě přenášela německá veřejnoprávní rozhlasová stanice WDR, na jejichž webu si operu stále ještě můžete poslechnout ze záznamu.

Tato opera je zajímavou syntézou francouzského a italského barokního slohu. To je dáno osobností její autorky. Antonia Bembo, rozená Padoani (cca 1640 - cca 1720), byla italskou zpěvačkou a skladatelkou, studentkou Francesca Cavalliho. Ten mimochodem rovněž zhudebnil libreto Francesca Butiho o zamilovaném Herkulovi, ovšem o několik desetiletí dříve. Zároveň také učil kompozici jinou význačnou benátskou skladatelku té doby: Barbaru Strozzi.

V exilu na dvoře Ludvíka XIV.

Kromě hudby Antonie Bembo je však zajímavý i její životní osud. Jakožto dcera lékaře se provdala do zámožné rodiny: její manžel byl Lorenzo Bembo ze starobylého benátského šlechtického rodu. Manželství však zřejmě nebylo šťastné, spekuluje se dokonce o domácím násilí. Ačkoli totiž měla tři děti, Antonia Bembo ještě někdy před rokem 1676 utekla od rodiny do Francie.

Zde našla útočiště na dvoře pověstného "Krále Slunce" Ludvíka XIV., který byl centrem tehdejší francouzské barokní hudby a baletu. Svému mecenáši Ludvíkovi také dedikovala většinu svých skladeb, jež se dochovaly v 6 svazcích ve Francouzské národní knihovně. Kromě opery psala i duchovní hudbu, moteta a světské kantáty. Typickou italskou ornamentální virtuositu kombinovala s novými francouzskými tanečními formami. V letech 2004 a 2005 vyšly dvě nahrávky jejích zhudebnění Davidových žalmů. Většina díla této skladatelky však stále čeká na novodobé uvedení.

Jan_van_Hemessen_-_Young_Woman_Playing_a_Clavichord.jpg
  • Žena hrající na klavichord, cca 1530 (©Jan Sanders van Hemessen)

Úvodní foto: Dívka u cembala, 1782 (©Mather Brown)

Podcast