Nové soubory staré hudby VII: Freiburger Barockorchester

Historie FBO se začala psát v roce 1985, kdy se několik mladých studentů Vysoké školy hudební ve Freiburgu během novoročního večírku rozhodlo založit orchestr a prakticky tak poznávat historicky poučenou interpretační praxi.

Studenti ze třídy Reinera Kussmaula po téměř dvou letech bádání a zkoušek uspořádali svůj první koncert 8. listopadu 1987 v kostele Burgheim v Lahru. Bylo to první z řady velmi úspěšných vystoupení Freiburského barokního orchestru.

Soubor se brzy stal jedním z nejvyhledávanějších orchestrů na scéně staré hudby a získal mezinárodní renomé. Pod vedením dvou uměleckých ředitelů - Gottfrieda von der Goltze a Petry Müllejans - se orchestr vypravil až do Mexika, Austrálie, Japonska nebo USA. Stejně tak pořádá FBO "výlety" do vzálenějších hudebních epoch: věnuje se dílům z období romantismu, zejména Mendelssohnovi, Schubertovi a Schumannovi. Umění souboru je zdokumentováno řadou CD pro společnosti Carus, Deutsche Harmonia Mundi, harmonia mundi a další.

Pokud je pro vás půvabné historické město Freiburg kousek od francouzských hranic příliš daleko, FBO lze zastihnout i blíž, například pravidelně vystupuje ve Stuttgartu a Berlínské filharmonii.

Poté, co Petra Müllejans v roce 2017 odešla z uměleckého vedení, převzal její funkci slavný specialista na kladívkový klavír Kristian Bezuidenhout. Jejich společné souznění si můžete vychutnat hned ve třech Beethovenových koncertech! Nahrávka je z koncertního sálu v Melbourne a vznikla těsně před nuceným uzavřením kvůli pandemii. Úžasná atmosféra je patrná i z obrazovky. Vyjádřil ji také očitý svědek koncertu. "Na konci provedení všech tří koncertů jsem pocítil pouto se všemi, kdo seděli v publiku. Všichni jsme byli hluboce dojati a cítili sounáležitost." Zajímavé není jen to, jak jinak dobový klavír zní, ale také způsob, jak pianista vede svůj ansámbl: v předehrách nediriguje, ale hraje akordický doprovod nebo dubluje hluboké smyčce, aby podpořil zvuk a možná i rytmus.

Na některých projektech spolupracuje orchestr také s renomovanými dirigenty, jako jsou Sir Simon Rattle, Pablo Heras-Casado, Teodor Currentzis a samozřejmě René Jacobs, se kterým FBO pojí dlouholeté hudební přátelství.

Od roku 2012 má FBO spolu s ansámblem recherche stálý domov pro zkoušky a koncerty v tzv. Ensemblehaus Freiburg, což mu umožnilo vytvořit ve Freiburgu další hudební centrum mimo velké koncertní sály.

profimedia-0508565253.jpg

Snímek ale zachycuje situaci, kdy během pandemie a lockdownu hudebníci z orchestru muzicírovali ve svých domovech. Hráli Ódu na radost Ludwiga van Beethovena - této výzvy se účastilo mnoho muzikantů z celého světa.

Je vidět, že ani po třiceti letech činnosti nedochází ansámblu dech ani nápady. Na posledním CD, které jsme také představovali v Novince týdne, natočili pod vedením Gottfrieda van der Goltz (na snímku) hudbu italských autorů 17. a 18. století.

©Foppe-Schut-.HighRes.-Gottfried-_7FS3129-Verkleinert-scaled.jpg

"Od doby, kdy Kolumbus dovezl chilli papričky z Jižní Ameriky, zažívá tato pikantní zelenina celosvětový rozmach, který se nevyhnul ani Itálii," píše se v bookletu k CD. "Není známo, zda právě tato malá rostlina, které se zde říká peperoncino, inspirovala italské skladatele 17. století k výbušným mistrovským výkonům, ale srovnání je zřejmé. Plattiho, Vivaldiho a Geminianiho koncerty se zběsile rychlými smyčci a hbitými dechovými nástroji jsou toho dokonalým příkladem."

Orchestr za třicet let činnosti natočil obsáhlý základní repertoár všech barokních těles, řada nahrávek a živých vystoupení je na internetu dostupná, napřílad všechny Braniborské koncerty a další instrumentální díla J. S. Bacha. My ale vybíráme jednu raritu - Houslový koncert Roberta Schumanna, ne tak často uváděné dílo. Provedla je fenomenální Isabelle Faust a Freiburger Barockorchester hrál pod taktovkou Pabla Herase Casada v sále Berlínské filharmonie. Snímek prvotřídní kvality je důkazem, jak moc může barva nástrojů z 18. století pomoci dílu romantismu.

Foto Freiburger Barockorchester a Profimedia

Podcast