Nové soubory staré hudby V: Il pomo d'oro

Mezinárodní soubor Il pomo d'oro vede od roku 2016 ruský dirigent Maxim Emelyanychev, jehož hvězda strmě stoupá.

Autentickou a dynamickou interpretaci souboru Il pomo d'oro znají posluchači Classic Praha velmi dobře. Ansámbl založený roku 2012 se specializuje na operní a instrumentální díla baroka a klasicismu, přičemž často přichází se zapomenutými kusy z hudební historie.

Všichni hudebníci kosmopolitního "Zlatého jablka" jsou uznávanými odborníky v oblasti historické interpretační praxe. Od roku 2016 je jeho šéfdirigentem Maxim Emelyanychev a hlavním hostujícím dirigentem je Francesco Corti. Jméno ansámblu, který má sídlo v Itálii, najdete v programech prestižních koncertních sálů a festivalů po celé Evropě.

CD natočená ve spolupráci s americkou mezzosopranistkou Joyce DiDonato (rozhovor s ní jsme vysílali na Classic Praha) měla celosvětový úspěch a mezinárodního ohlasu (včetne významné ceny ocenění Opus-Klassik) se dočkalo také album s kontratenoristou Jakubem Józefem Orlińským, jehož umění poutá v poslední době stále větší pozornost.

Diskografie il pomo d'oro obsahuje řadu operních nahrávek: Händelovu Agrippinu, Serseho, Tamerlana, díla Leonarda Vinciho a Alessandra Stradelly.

Z instrumentálních alb získaly v roce 2016 cenu Echo Klassik Awards nahrávky Haydnových houslových a cembalových koncertů a violoncellové album s Edgarem Moreauem. Další instrumentální nahrávky jsou věnovány houslovým a cembalovým koncertům J. S. Bacha se sólisty Shunske Sato a Francescem Cortim a virtuózním houslovým koncertům s Dmitrijem Sinkonvským.

Hudba si rozumí s dobročinností

Il pomo d'oro je oficiálním velvyslancem humanitárního projektu El Sistema Greece. Hudebníci často vystupují na charitativních koncertech a nabízí workshopy a lekce hudby podle metody El Sistema, které se pravidelně konají v různých uprchlických táborech v Řecku.

A jak vznikl název souboru? Odkazuje na operu italského skladatele Antonia Cestiho z roku 1666. Il Pomo d'Oro, složená ke svatebním oslavám císaře Leopolda I. a Margarity Terezy Španělské, byla pravděpodobně jednou z největších, nejdražších a nejokázalejších operních produkcí v dosud mladé historii tohoto žánru.

Maxim Emelyanychev, jehož jméno v současnosti velmi rezonuje u odborníků i publika, se narodil v roce 1988 v Nižném Novgorodu v rodině profesionálních hudebníků. Studoval hru na klavír a dirigování a poté byl žákem Gennadije Rožděstvěnského na Moskevské státní konzervatoři. Kromě toho se věnuje hře na historické klávesové nástroje (cembalo a kladívkový klavír). Aby toho nebylo málo, vrhl se tento renesanční hudebník na historický kornet a vystupuje s moskevským souborem Alta Capella.

Maxim Emelyanychev je laureátem mnoha soutěží a získal řadu stipendií. Stále častěji bývá zván k symfonickým orchestrům.

Foto Profimedia

Podcast