Za směšný honorář dvě stě britských liber složil budoucí nositel pěti Oscarů John Barry jednu z nejslavnějších filmových melodií všech dob

Ocenění získal tento anglický hudební skladatel a dirigent za píseň a hudbu k Volání divočiny a za hudbu k filmům Lev v zimě, Vzpomínky na Afriku a Tanec s vlky. Napsal též hudbu k jedenácti filmům s Jamesem Bondem včetně známého úvodního motivu. 3. listopadu si připomínáme jeho nedožité 90. narozeniny.

John Barry Prendergast se narodil v anglickém Yorku 3. listopadu 1933. Čím chce být, věděl už ve svých pěti letech, a asi není divu; jeho matka hrála na klavír a otec provozoval síť osmi kin, v nichž malý John strávil celé dětství. Kromě toho už od svých devíti let též hrál na klavír a později studoval i harmonii a kontrapunkt. Studium musel v devatenácti přerušit kvůli armádě. Několik let sloužil v Egyptě a na Kypru, kde hrával ve vojenské skupině The Green Howards.

Studia ale tak úplně nepřerušil; prostřednictvím korespondence dostával lekce orchestrace a komponování filmové hudby od chicagského učitele hudby Williama Russa. Když se pak vrátil domů, do Yorku, založil vlastní popovou kapelu, ve které zůstali tři z jeho kamarádů z armády a Barry přizval tři další nové místní hudebníky. Skupinu nazvali The John Barry Seven (JB7) a po čtyřech letech hraní rokenrolu, jazzu a rhytm & blues uzavřela kapela kontrakt s nahrávací firmou EMI. Začátkem šedesátých let se pak skupina stala druhou nejpopulárnější kapelou v Británii po The Shadows Cliffa Richarda.

GettyImages-3164976 John barry.jpg
  • John Barry (©GettyImages)

Protože se ovšem nikdy netajil touhou skládat hudbu k filmům, přizval jej v roce 1960 jeho kamarád, herec Adam Faith, k natáčení malého černobílého dramatu Beat Girl. Byl to první film, na němž se kromě hudby JB7 podílel Barry i jako autor. Do světa orchestrálních soundtracků však pronikl až o dva roky později, kdy už nebyl součástí své hudební skupiny a věnoval se komponování hudby k méně významným filmovým snímkům.

Na startu úspěšné kariéry filmového skladatele stála znělka k filmu s agentem 007

V té době chystala společnost United Artists experiment - zfilmování špiónského dobrodružství podle románu Iana Fleminga DR. NO. Režisér Terrence Young nebyl spokojen s ústřední melodií autora soundtracku Monty Normana, svěřil tedy její kompozici Barrymu, který byl v té době už ostříleným popovým muzikantem a zároveň už měl i zkušenosti s filmovou hudbou. Barry Flemingovu postavičku agenta 007 vůbec neznal, přesto složil jednu z nejslavnějších filmových melodií všech dob. Dostal za ni dvě stě britských liber. Navíc se na soundtrack ani do filmových titulků nejen této první, ale i všech ostatních bondovek jeho jméno jakožto autora ústřední melodie vůbec nedostalo, a to kvůli smlouvě, uzavřené mezi studiem a Normanem. Nicméně po enormním úspěchu DR. NO bylo tvůrcům filmu jasné, komu mají svěřit kompletní hudbu dalších dílů série. V letech 1963-1987 pak John Barry napsal hudbu pro celkem jedenáct bondovek.

SPM6ba2b4_coner.jpg
  • Sean Connery jako 007 ve filmu Dr. No (©Eon Productions)

K jeho dalším veleúspěšným soundtrackům patří i hudba k filmům Půlnoční kovboj, Vzpomínky na Afriku, Tanec s vlky, či kultovní britský TV seriál The Persuaders! Kromě Oscarů získal též Zlatý glóbus za nejlepší hudbu k filmu Vzpomínky na Afriku a čtyři ceny Grammy, mj. za hudbu k filmům Půlnoční kovboj a The Cotton Club. V roce 1998 byl uveden do Songwriters Hall of Fame's, tedy síně slávy amerických skladatelů písní a roku 1999 byl za služby hudbě v Buckinghamském paláci jmenován OBE (Order of British Empire).

John Barry zemřel na infarkt předposledního dne ledna roku 2011. Patřil k nejváženějším skladatelům současnosti a byl jedním z mála filmových skladatelů, jehož soundtracky se prodávaly už jen díky skladatelově jménu.

Úvodní foto: John Barry (©GettyImages)

Podcast