Reedice Myslivečkových houslových koncertů, Kabeláčovo Mysterium času, operní diva Marie Podvalová i Lilium mezi trním Hany Blažíkové

Podzimní novinky hudebního vydavatelství Supraphon přináší zdigitalizované reedice starších nahrávek i horké novinky.

První podzimní novinka přináší komplet nahrávek houslových koncertů Josefa Myslivečka v podání japonské houslistky Shizuky Ishikawy s Dvořákovým komorním orchestrem. Japonská virtuoska jej pro Supraphon nahrála v letech 1983 až 1986 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina a jejím uměleckým partnerem nebyl nikdo menší než dirigent Libor Pešek. Supraphon vydal tento komplet v reedici na konci července tohoto roku.

Shizuka_Ishikawa.jpg

(Foto: zdroj - Kubelíkovo trio)

Shizuka Ishikawa studovala v Praze studovala v 70. letech jako stipendistka Československého rozhlasu, získala laureátské tituly na mezinárodních soutěžích Henryka Wieniawského v Poznani, královny Alžběty v Bruselu a Fritze Kreislera ve Vídni. Už ve svých devatenácti letech vystoupila sólově s Českou filharmonií, v jednadvaceti se představila na festivalu Pražské jaro. S Českou filharmonií se zúčastnila úspěšného turné po Japonsku, jako sólistka Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra a Japan Philharmonic Orchestra absolvovala vystoupení v řadě evropských hudebních centrech a na festivalech ve Varšavě, Budapešti a Helsinkách. Uskutečnila řadu rozhlasových i gramofonových nahrávek. Od roku 1997 je členkou Kubelíkova tria, s kterým pravidelně vystupuje na světových pódiích.

K reedici Myslivečkových nahrávek řekla, že cítí obrovskou radost, že mohla poznat a dopodrobna nastudovat Myslivečkovy houslové koncerty a ráda vzpomíná na skvělou spolupráci s Františkem Xaverem Thuri, který během několika málo týdnů napsal virtuózní kadence k těmto koncertům. Velkým zážitkem pro ni, dle jejích slov, byla i spolupráce s dirigentem Liborem Peškem.

Marie-Podvalová1.jpg

(Foto: archiv ND / Jaromír Svoboda)

Další nahrávka připomíná interpretační mistrovství dlouholeté sólistky pražského Národního divadla Marie Podvalové. Ta patřila po čtyři desetiletí k nejoblíbenějším operním pěvkyním Národního divadla v Praze; působila tu mezi lety 1937 až 1978. K jejím legendárním postavám patřila Smetanova Libuše, kterou vytvořila v roce 1938 společně s dirigentem Václavem Talichem. Z dalších významných rolí v díle Bedřicha Smetany ztvárnila Miladu v Daliboru a Anežku ve Dvou vdovách. Ve Dvořákových operách to byly například Armida, Cizí kněžna v Rusalce či Julie v Jakobínu. V Janáčkově díle excelovala především jako Kostelnička v Její pastorkyni. Supraphon nyní poprvé publikuje její kompletní studiové nahrávky z let 1939–1950. Komplet zahrnuje také tři písně českého národního obrození ze sbírky „Věnec ze zpěvů vlasteneckých“ na klavír doprovázené skladatelem Josefem Bohuslavem Foersterem a vůbec poprvé je tu publikována poslední, dosud nikdy nezveřejněná studiová nahrávka hlasu Marie Podvalové ve scéně Beatrice z Fibichovy Nevěsty messinské. Na nahrávce spoluúčinkují Jan Konstantin, Jindřich Blažíček, Marta Krásová, Ivo Žídek, Jaroslav Gleich, Zdeněk Otava, Štěpánka Jelínková, Jaroslav Jaroš, Josef Otakar Masák, Maria Tauberová, Luděk Mandaus, Stanislav Muž a další. Doprovázejí Orchestr hl. města Prahy FOK a Národního divadla v Praze, které dirigují Rudolf Vašata, Zdeněk Chalabala, Jaroslav Krombholc, František Škvor, Zdeněk Folprecht, Otakar Jeremiáš a Karel Nedbal. Komplet vychází k 30. výročí úmrtí této legendární umělkyně, která zemřela 16. května 1922.

Miloslav_Kabeláč.jpg

(Foto: Wikipedie)

Další supraphonskou podzimní novinkou je CD s díly Miloslava Kabeláče s názvem Mysterium času. Miloslav Kabeláč, jeden z největších českých symfoniků 20. století, svým životem i dílem akcentuje velmi aktuální téma: neústupnost vůči zlu a oddanost humanistickým ideálům. Obojí prokázal za nacistické okupace i v časech komunistické diktatury. Za nejtěžší totality unikal Kabeláč z ideologického sevření fascinovaným pohledem k hvězdné obloze; ve svém díle Mysteriu času, které patří k nedoceněným drahokamům evropské symfonické tvorby 20. století, hovoří o citovém rozechvění z vesmírného dění, z pevného řádu, který všemu vládne.

Podle této skladby se jmenuje i celé CD, které nyní vydává Supraphon ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Marko Ivanovićem. Kromě tohoto díla, tedy Mysterium času – Passacaglia pro velký orchestr, op. 31; na nahrávce najdeme i další Kabeláčovy kompozice: Hamletovskou improvizaci pro velký orchestr Op. 46; Zrcadlení Op. 49 a Proměny (Metamorfózy) II chorálu Hospodine, pomiluj ny Op. 58. To Kabeláč dokončil jako své poslední dílo jen několik týdnů před smrtí. Proměny jsou inspirovány nejstarší českou duchovní písní Hospodine, pomiluj ny, modlitbou, jež symbolicky končí trojím krleš (Kyrie eleison). Album Mysterium času navazuje na úspěšný komplet Kabeláčových symfonií, které vydal Supraphon v roce 2016 a doplňuje tak pozoruhodný obraz Miloslava Kabeláče jako významného symfonika 20. století.

2998c1d7.jpg

(Foto: Petra Hajská)

Poslední supraphonskou novinku představila ve studiu Classic Praha sama hlavní protagonistka nahrávky – Hana Blažíková. Tato mezinárodně oceňovaná sopranistka a harfistka, která se věnuje především staré hudbě, svým hlasem v průběhu několika let také ozdobila celou řadu nahrávek z katalogu Supraphonu – spolupracovala na nich se soubory Collegium Marianum, Hipocondria Ensemble, Tiburtina Ensemble, Capella Regia Praha či Schola Gregoriana Pragensis. Koncem září vydává nyní Hana Blažáková u Supraphonu pozoruhodné album s českou mariánskou muzikou. S hudbou, která tvoří výrazný proud v české tvorbě 17. století. Jedná se totiž o písně Adama Václava Michny z Otradovic. Nahrávku doplňují skladby Alessandra Grandiho, Vincenza Albriciho, Heinricha Ignaze Franze Bibera a Samuela Capricorna. Album nese název Lilium mezi trním a Hana Blažíková je nahrála s renomovaným souborem Collegium Marianum vedeným uměleckou vedoucí Janou Semerádovou.

Úvodní foto: Petra Hajská

Podcast