Cembalista Jiří Havrlant představuje v pořadu Hudba v miléniu své nové bachovské album ‚French Overture‘

Mladý cembalista a pedagog vydal svou debutovou nahrávku se skladbami Johanna Sebastiana Bacha 1. prosince u vydavatelství Soleil et Pluie.

Cembalista Jiří Havrlant vystudoval klavír na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, posléze hru na historické klávesové nástroje u Barbary Marie Willi na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Jak ale sám říká, předchozí klavírní vzdělání je při hře na cembalo spíše nevýhodou. Potvrdit to může i jakožto pedagog a korepetitor své domovské Janáčkovy konzervatoře i Pražské konzervatoře.

Absolvoval zahraniční stáž na švýcarské Schole Cantorum Basiliensis a Erasmus na Královské konzervatoři v Haagu. Formou soukromých konzultací, mistrovských kurzů a workshopů studoval např. u Francesca Cortiho, Moniky Knoblochové či Tona Koopmana.

Získal 1. cenu v roce 2019 na italské soutěži La stravaganza, následující rok také na soutěži Letní školy barokní hudby v Holešově. Věnuje se sólovému hraní i realizaci bassa continua; spolupracoval se soubory Collegium Marianum nebo Czech Ensemble Baroque, společně s flétnistkou Michaelou Ambrosi tvoří duo Musica neglecta a doprovází pěvecké trio Drei Engel.

U vydavatelství Solil et Pluie vyšlo 1. prosince jeho debutové album French Overture, jehož náplní je hudba Johanna Sebastiana Bacha - Předehra ve francouzském stylu a také Toccata e moll. Album bylo natočeno na franko-vlámské cembalo z dílny Františka Vyhnálka, inspirovaném cembalem Joannese Daniela Dulckena z roku 1745.

„Jiří Havrlant je výjimečný člověk, umělec a interpret. Jirkovy interpretační ideály, většinově vyvěrající z historické poučenosti, mi jako posluchači nabízí vstřebávat tuto hudbu v jeho podání s pocitem, že je u toho s námi sám Bach. Nebo naopak, že my jsme přeneseni za ním. A úžasné na tom je to, že i přes tu silnou pokoru k hudbě z Jirkovy hry cítím tvůrčí svobodu a silnou individualitu," říká o albu jeho vydavatelka Nikol Bóková.

Vbi7qtmQ.jpeg
  • Obal alba French Overture (©Nikol Bóková)

Pátrá cembalista ve 21. století po nových skladbách spíše v archivech, nebo na internetu? Jaký je rozdíl mezi cembalem, spinetem a clavecinem? Jak vznikla dramaturgie jeho debutového alba? A existuje pro cembalo dostatek kvalitních soudobých skladeb?

Nejen to prozradí Jiří Havrlant v pořadu s premiérou v úterý 5. prosince od 19 hodin a reprízami v pátek 8.12. od 22:00 a v sobotu 9.12. od 11:00.

Foto: Jiří Havrlant (©Jan Vala)

Podcast