Irský skladatel John Buckley hostem pořadu Hudba v miléniu

"Jeden fagot podle mého názoru dovede víc, než všechna elektronická studia světa," říká uznávaný irský skladatel a pedagog, jehož skladby se hrály už ve více než 50 zemích světa. Česká republika však podle něj patří mezi ty nejvýznamnější.

John Buckley se narodil roku 1951 v západoirském hrabství Limerick a v dětství se věnoval tradiční irské lidové hudbě. Původní profesí byl učitelem na základní škole. Studoval ovšem také studoval flétnu a kompozici na Irské královské hudební akademii. Mezi jeho učitele skladby patřili například Aloys Fleischmann nebo John Wilson, absolvoval rovněž letní kurz s Johnem Cagem. Jeho tvorbu ovlivnili skladatelé jako Luciano Berio, Krzysztof Penderecki nebo György Ligeti.

Svou hudbu charakterizuje jako modernistickou, virtuózní a ornamentální, kladoucí vysoké nároky na interprety. Přesto už jeho skladby byly provedeny v 50 zemích světa, včetně České republiky. Píše pro všechna nástrojová obsazení - orchestry, pěvecké sbory, komorní obsazení i sólové nástroje. Názvy jeho skladeb jsou v řadě případů odvozeny z irské historie a keltské mytologie. Folklóru se stále věnuje prostřednictvím úprav irských lidových písní, tuto oblast činnosti však striktně odděluje od své autorské tvorby.

Je členem státem sponzorované akademie irských umělců Aosdána. Jako vysokoškolský pedagog hudby působil na St. Patrick's College, která je dnes součástí Dublinské městské univerzity. Je rovněž spoluzakladatelem letní školy pro mladé skladatele Ennis Summer School, fungující už od roku 1983.

Jak se dostal od tradiční hudby až k hudbě moderní? Na čem právě pracuje? V čem může být psaní na počítači riskantní pro začínající skladatele? Jak je na tom současná klasická hudba v Irsku? A jak podporuje irský stát individuální umělce?

Nejen odpovědi na tyto otázky, ale i ukázky z tvorby Johna Buckleyho nabídne pořad Hudba v miléniu v premiéře v úterý 24. října od 19 hodin, s reprízami v pátek 27.10. od 22.00 a sobotu 28.10. od 11.00.

Foto: John Buckely (©Frances Marshall)

Podcast