Primabalerína Nikola Márová

Hudba v miléniu

Hostem Marka Šulce je v tomto týdnu první sólistka Baletu Národního divadla v Praze Nikola Márová. Premiéra pořadu se bude vysílat v úterý 1. 9. v 19,00. I. repríza v pátek 4. 9. ve 22,00 a II. repríza v sobotu 5. 9 v 11,00. 

Nikola Márová se narodila v Praze. S baletem začala v šesti letech v Přípravce baletu Národního divadla. V letech 1990–1998 vystudovala pražskou Taneční konzervatoř u pedagogů H. Vláčilové, Z. Nemcové a P. Ždichynce. Během studií absolvovala také dvě stáže v Drážďanech. Po absolutoriu v roce 1999 nastoupila do Národního divadla jako členka baletního sboru, v roce 2001 získala sólovou smlouvu a v roce 2006 statut první sólistky. 

První větší příležitostí bylo Pas de trois v Labutím jezeře, pak přišla hlavní role Marie vLouskáčkovi, Frederika v inscenaci Malý pan Friedemann / Psycho, Raymonda ve stejnojmenném baletu, Bianca ve Zkrocení zlé ženy nebo sólové role v The River a v Who Cares?. Bravurní klasická technika, elegance a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro náročné role velkého tradičního repertoáru. Diváci ji mohli vidět jako Odettu / Odilii v Labutím jezeře, Raymondu, Popelku ve stejnojmenných baletech, Myrthu (nominace na Cenu Thálie) a Giselle v baletu Giselle, Vílu Vánoc v baletu Louskáček – Vánoční příběh choreografa Y. Vàmose, Olgu v Oněginovi J. Cranka, Sylfidu v klasické verzi baletu La Sylphide , „M“ v Carmen M. Eka, Sabrinu ve Faustovi, Matku a Víluv Popelce Jeana-Christopha Maillota nebo jako Carabosse v Šípkové Růžence Javiera Torrese. Dále tančí Medoru v Korzárovi (Pas de trois), v  Grand pas de quatre na hudbu C. Pugniho, v choreografiích G. Balanchina Čajkovskij, Pas de deux, Theme and Variations nebo v slavné choreografii M. Fokina Umírající labuť na hudbu C. Saint-Saënse.

Se stejnou jistotou a přirozeností tančí také role moderního repertoáru v choreografiích J. Kyliána Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Stamping Ground, Petite Mort, C. JanssenÁlbum Familiar , P. Zusky Ibbur aneb Pražské mystérium, Mezi horami, Requiem, BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři, D.M.J. 1953–1977, Mariin sen, A Little Extreme, A LittleTouch Of The Last Extreme, 1. Symfonie D-dur, Empty Title nebo Williama Forsytha In The Middle Somewhat Elevated. 

Hostuje v brněnském Národním divadle, kde tančí Kláru v Louskáčkovi a Kitri v baletu Don Quijote, v Slovenském národním divadle v Bratislavě Odettu / Odilii v Labutím jezeře, ve Státní opeře Praha Popelku ve stejnojmenném baletu nebo Odettu / Odilii v nové verzi Labutího jezera, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Auroru ve Spící krasavici či Giselle a v Metropolitan Hall na Taiwanu v baletu Dáma s Kaméliemi (choroegrafie: Allen Yu). 

Za rok 2002 získala cenu Philip Morris Ballet Flower Award udělovanou každoročně nejlepšímu českému baletnímu umělci a již pátým rokem se stala nejoblíbenější tanečnicí v České republice. V dubnu 2008 se stala držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty / Odilie v baletu Labutí jezero v rámci hostování ve Státní opeře Praha.
Tančila ve složených baletních večerech Amerikana III, Česká baletní symfonie, Ballettissimo.Ztvárnila stěžejní role jako například Královnu Mab v Romeo a Julie, Nikii v La Bayadere,Sněhovou královnu ve Sněhové královně. Svou nezastupitelnou roli měla i v choreografiích Petra Zusky Louskáček a Myšák Plyšák nebo Chvění. Sezónu 2017/2018 otevřela famózním výkonem v premiéře Timeless.

Foto: Pavel Hejný / Národní divadlo v Praze

Podcast