Současná opera by měla využívat moderní technologie, aby oslovila diváka, říká německý dirigent Karsten Januschke

Hostem pořadu Hudba v miléniu je tento týden německý dirigent Karsten Januschke, který začátkem dubna v rámci závěrečného víkendu projektu Musica non grata dirigoval ve Státní opeře díla Paula Hindemitha a Alexandra Zemlinského.

Německý dirigent Karsten Januschke absolvoval obor dirigování na Vídeňské konzervatoři, věnoval se také studiu klavíru a hudební vědy. V začátcích své kariéry byl korepetitorem Vídeňské státní opery a posléze asistentem dirigenta na prestižním Bayreuthském festivalu. Od roku 2008 působil ve Frankfurtské opeře, kde se stal také Kapellmeistrem a osvojil si široký repertoár.

Jako koncertní dirigent spolupracoval s předními německými orchestry. V současnosti je dirigentem na volné noze, do Frankfurtu se ovšem pravidelně vrací. Ačkoli se do povědomí zapsal především jako interpret Mozartových oper a děl německého romantismu, provedl například i Händelovu operu Tamerlano nebo německou premiéru opery Lost Highway současné rakouské skladatelky Olgy Neuwirth.

V Praze se již dříve představil na scéně Stavovského divadla, kde dirigoval opery Wolfganga Amadea Mozarta Così fan tutte a Don Giovanni. V rámci závěrečného víkendu projektu Musica non grata vystoupil 6. dubna ve Státní opeře jako dirigent koncertního provedení dvou jednoaktových oper Paula Hindemtiha (Svatá Zuzana) a Alexandra Zemlinského (Florentinská tragédie).

Jak se dívá na budoucnost opery ve 21. století? Čím je jedinečný skladatelský styl Paula Hindemitha? Proč je někdy důležité při poslechu hudby znát životopis jejího autora? A jak se dá zahrát cyklus Prsten Nibelungův během jedné hodiny pro dětské publikum?

Nejen to prozradí Karsten Januschke v pořadu s premiérou v úterý 23. dubna od 19.00 a reprízami v pátek 26.4. od 22.00 a v sobotu 27.4. od 11.00.

Foto: Karsten Januschke (©Jürgen Friedel)

Podcast