FOK otevře novou sezónu pod taktovkou svého šéfdirigenta Tomáše Braunera a s hvězdným houslistou Maximem Vengerovem

V rámci dvojice zahajovacích koncertů zazní ve Smetanově síni Obecního domu hudba Johannese Brahmse a Bohuslava Martinů.

Německý hudební skladatel Johannes Brahms bývá považován za dovršitele díla Ludwiga van Beethovena. Prosadil se v oblasti hudby symfonické, komorní i v písňové tvorbě. Udržoval jak známo přátelské vztahy s Antonínem Dvořákem a byl to právě on, kdo měl lví podíl na tom, že se Dvořákovo dílo prosadilo v Evropě. K Brahmsovým známým a oblíbeným titulům patří Koncert pro housle a orchestr D dur op. 77 z roku 1878, který Brahms zkomponoval pro proslulého houslistu Josepha Joachima.

A právě tento koncert zazní na dvojici zahajovacích koncertů nové sezóny Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve středu 13 a ve čtvrtek 14. září od 19:30 ve Smetanově síni Obecního domu. Řídit bude šéfdirigent Pražských symfoniků Tomáš Brauner a sólového partu se ujme jeden z předních světových sólistů Maxim Vengerov.

V druhé části večera zazní Symfonie č. 6 "Symfonické fantazie" Bohuslava Martinů. Tato poslední Martinů symfonie pochází z roku 1953 a patří k vrcholným autorovým dílům. Sám Martinů zdůrazňoval, že jde spíše o fantazie nežli o symfonii v klasickém slova smyslu. Premiéra proběhla 7. ledna 1955 v Bostonu pod vedením Charlese Muncha a Martinů byl za toto dílo později oceněn Sdružením kritiků v New Yorku jako za nejlepší orchestrální skladbu roku 1955.

Symfonie vznikala v letech 1951–1953. Vstupní větu začal Martinů skládat již v Americe během svého posledního roku na Princetonu. Kvůli komponování dalších děl však Symfonické fantazie na čas odložil a vrátil se k nim až za dva roky, kdy pobýval v New Yorku. Následně odjel do Paříže, kde za tři týdny celé dílo 26. 5. 1953 dokončil. Rozhodl se jej přejmenovat ze Symphony na Fantaisies symphoniques. Vše vzniklo díky myšlence Martinů, složit skladbu pro svého přítele dirigenta Charlese Muncha, což dokládá jeho dopis: „Existuje jen jeden důvod pro toto dílo, který je jasný a pro mne jistý. Přál jsem si napsat něco pro Ch. Muncha. Silně na mne působí a mám rád jeho spontánní přístup k hudbě, v němž hudba volně nabývá svůj tvar a plyne svobodně sledujíc svůj pohyb. Téměř nevnímatelné zvlnění nebo zrychlení dává melodii náhle život. Tak ve mne vznikla myšlenka složit pro něho symfonii, kterou jsem chtěl nazvat fantastickou…“ Martinů v té době velmi tesknil po domově, a tak se pro něj komponování mimo jiné stalo formou terapie, kterou se snažil vyrovnat s nelehkou životní situací.

Více o Martinů díle i spolupráci Pražských symfoniků s Maximem Vengerovem prozradí šéfdirigent FOK Tomáš Brauner v rozhovoru s Martinou Klausovou. Poslouchejte na Classic Praha v premiéře v neděli 10. září v 16:30. Repríza je připravena na pondělí 11.9. v 11:30.

Foto: Tomáš Brauner (©Petra Hajská)

Podcast