Covid budiž pochválen. Koncertní sál manželů Tsaiových v Lincolnově centru

Za dvouletým období covidu od března 2020, vystřídaného od konce února nedalekou válkou, se po právu ohlížíme se směsicí nevole nad ztracenými příležitostmi, nedůvěry k nezbytnostem všech opatření a obavami, aby se tatáž – či jakási nová – pandemie brzy neopakovala. Tak jako vždy, jsou ovšem výjimky, které potvrzují pravidlo.

V rámci tématu, kterému se cyklus Slavná auditoria na vlnách rádia Classic Praha dlouhodobě věnuje, je nejzářivějším příkladem tohoto jevu Koncertní sál manželů Clary Wu a Joea Tsai - a vlastně celý Koncertní dům, nesoucí název jméno Davida Geffena. Sídlící v samém centru New Yorku, na Mahnattanu. Přesněji řečeno nákladná přestavba jeho interiéru za částku, ze které se nám tají dech. Činila totiž v přepočtu jedenáct miliard korun. A co víc – především ze soukromých zdrojů.

Ale po pořádku. Nejprve si k této stavbě musíme proklestit spletitou cestu megalopolí, která dnes čítá kolem osmi a půl milionu obyvatel. A přitom Big Apple, Velké jablko, jak zní jedna z přezdívek New Yorku, čítal koncem osmnáctého století pouhých třiatřicet tisíc lidských duší… Za svůj ohromující rozvoj vděčil vlnám přistěhovalectví a průmyslové revoluci s nezbytnou kumulací kapitálu i překotným stavebním ruchem.

Poté, na přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století, kdy se Spojené státy americké vynořily z druhé světové války jako globální hegemon, nastal čas kultivace města. Alespoň tedy jedné části jeho centra. Náměstí Lincoln Square kousek od jižní výspy Centrálního parku, kam se v duchu pragmatického podnikání „made in America“ soustředilo několik budov, kterým vévodí klasická hudba a balet.

profimedia-0223747539 lincoln centre.jpg

Jednou z nich je stavba dokončená v roce 1962, v jejíchž útrobách na čele s koncertním sálem Avery Fischer Hall, pojmenovaném po tehdejším klíčovém mecenáši, se usídlila proslulá Newyorská filharmonie. Původním architektem byl Max Abramovitz, který se tímto návrhem, v jeho tvůrčí kariéře nejvýznamnějším, zapsal do novodobých dějin New Yorku.

Jenomže akustika té doby se začala postupně jevit jako nedostačující. Po dílčích zlepšeních bez zásadního úspěchu bylo nakonec rozhodnuto o zevrubné rekonstrukci celého objektu. Ale jak s tím souvisela epidemie covidu? Víc, než by se dalo předpokládat…

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 6. února v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 9. 2. v 22:00 a v sobotu 11. 2. ve 13:00.

Foto (©Profimedia)

Podcast