Hudba je řečí andělů. Děkanský kostel sv. Václava v Dobrušce

V adventních týdnech se lidé scházejí v kostelích častěji než jindy. Přicházejí sem nejen za duchovní posilou, ale též za hudbou. Jiří Vejvoda pozve ve svátečním čase posluchače Classic Praha do svého oblíbeného děkanského kostela Sv. Václava ve východočeské Dobrušce.

„Hudba je řečí andělů,“ prohlásil před dvěma staletími skotský spisovatel a historik Thomas Carlyle. Nikdy a nikde to snad neplatí víc než o vánočních svátcích v kostele. Během nich, a samozřejmě už předtím v adventních týdnech, se lidé scházejí v kostelích častěji než jindy. Kvůli jesličkám, vánoční výzdobě, za modlitbou, ale taky za hudbou. Zní tu svátečně, líbezně – inu, andělsky.

Samozřejmě, že nejvíc se rozléhá v chrámech a katedrálách, mířících svou výškou k nebi. A pod svojí klenbou nabízejících majestátní, velebnou akustiku. Přesto jsou mně osobně bližší menší kostely a kostelíky. Cítím se v nich útulněji, nejsem drcen velikostí prostoru i poselstvím Toho, Kdo Nás přesahuje. Také tóny tu ke mně doléhají víc zblízka, vstřícně a přátelsky.

Děkanský kostel Sv. Václava ve východočeské Dobrušce, který patří k nejoblíbenějším sakrálním prostorům Jiřího Vejvody, je umístěn u zachované brány, kdysi jednoho ze vstupů do města a tvoří harmonický celek s půvabnou zvoničkou i s budovou fary, přesněji děkanátu.

V takovém prostředí nachází hudba vlídné zázemí. A to nejen o svátcích koncem roku, ale nejednou v průběhu předešlých měsíců. Bezpočet koncertů v podání špiček naší klasiky pomáhá v Dobrušce rozvíjet kulturní povědomí, které je tu doma už řadu století.

Samozřejmě, že nejznámější postavou města je někdejší buditel, písmák a knihkupec František Vladislav Hek. Díky Aloisi Jiráskovi, ale i televiznímu seriálu známý jako F. L. Věk. Méně se ovšem ví o tom, že kromě literatury a vlastenectví mu byl blízký rovněž zpěv a dokonce komponování. Mnoho se z jeho pokusů nezachovalo, ví se o jeho mši Missa pastoralis a několika dalších skladbách. Ale i to bohatě stačilo k tomu, aby byl v Dobrušce založen a zdařile se rozvíjel Hudební festival F. L. Věka.

Dobruška nedisponuje koncertním sálem, což lze přijmout s porozuměním, bereme-li v potaz velikost tohoto města. A tak se koncerty soustřeďují do jiných prostor na čele s kostelem sv. Václava.

Původně se v místech dnešní Dobrušky rozkládala osada Lešná, známá především svými trhy. Ale také románským kostelem, nejspíš dřevěným a zasvěceným Panně Marii. Když město získalo na počátku 14. století svůj nový název, zaznamenalo čilý stavební ruch. Budovaly se nové domy a k nim záhy přibyl kamenný gotický kostel, již zasvěcený patronu země svatému Václavovi. A vedený jako děkanský v rámci šestatřiceti okolních farností.

Psal se počátek 18. století, když byl kostel v letech 1709 až 1724 přestavěn do barokní podoby. Tvůrcem byl stavitel Mikuláš Rossi povolaný sem z Mladoboleslavska, jehož příjmení naznačuje, že měl italské předky.

Zdařilý rozvoj města ovšem utrpěl těžký úder o sto let později. Černým dnem se do dějin Dobrušky zapsalo datum 9. května 1806. Tehdy vypukl požár, kterému padlo za oběť celé historické centrum a do značné míry i kostel sv. Václava. Obnova trvalo dlouho, nedostávalo se potřebných financí, ale zato dodala obohatila dosavadní baroko o prvky klasicismu. A díky tomu, že sousední budova děkanátu je ukázkou empíru, vznikl zde soubor několika architektonických stylů.

Jedním ze svědků, ale zároveň i jednou z profesních obětí zmíněného požáru byl František Vladislav Hek. Do Dobrušky se vrátil poté, co jako mladík absolvoval studia v Praze, kde se uplatnil i jako sborový zpěvák. Soudě z jeho poznámek o vlastním životě, poštěstil se mu dokonce záskok za kolegu při premiéře opery Don Giovanni. Údajně si měl jeho hlasu povšimnout sám velký Wolfgang Amadeus, odměnit ho dvacetníkem a dokonce mu během kratičké rozmluvy dodat povzbuzení do vlastní tvorby.

Když v Dobrušce nastaly po požáru těžké časy, přátelskou oporou byl F. L. Věkovi, pardon Hekovi, vzdělaný duchovní z kostela sv. Václava. Josef Liboslav Ziegler patřil k vlasteneckým kněžím zasazoval se o to, aby podobně smýšlející osobnosti absolvovaly takzvaný druhý křest. Při němž si – tak jako on sám - zvolí a přivlastní druhé křestní jméno. Jeho příkladu následovala například Magdalena Dobromila Rettigová. Anebo jeho následník na dobrušské faře Josef Mnohoslav Roštlapil, někdejší spolužák Josefa Kajetána Tyla a přítel Palackého či Riegera.

Ti všichni by jistě s povděkem kvitovali skutečnost, že kostel sv. Václava je dodnes nejen duchovním centrem, ale i místem zasvěceným kultuře obecně a hudbě zvlášť.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 25. prosince v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 28.12. v 22:00 a v sobotu 30.12. ve 10:00.

Foto: Kostel sv. Václava, Dobruška (©Wikipedie)

Podcast