Když dva dělají totéž

Slavná auditoria

Když dva dělají totéž, není to totéž. Smysl i cíl jejich konání může být totožný. Cesty, jež k němu vedou, se ale z různých důvodů liší. Buď jsou projekty vyšlapány letitou tradicí, disponující ovšem jen přiměřenými finančními zdroji. Anebo mají za sebou jen první krůčky, jenže zajištěné tak velkorysými zdroji, že se mohou rozmáchnout . Řeč je o dvou mezinárodních skladatelských soutěžích v oblasti klasické hudby. Jedna se od roku 1975 koná v Ostravě, druhá vznikla v roce 2017 v Basileji.

Za ostravskou Generací, jak se tamní soupeření mladých skladatelek a skladatelů nazývá, stojí obecně prospěšná společnost Janáčkův máj. Ta, která pořádá Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. A model Generace je v globálním měřítku typický právě tím, že kompoziční klání tvoří součást většího, festivalového celku.

Basilejská skladatelská soutěž je pořádána nadací Paula Sachera, disponující zázemím a majetkem, jenž bere dech. Snadno si proto může dovolit zcela samostatnou existenci, nezávislou na jakémkoli festivalu klasické hudby. Sama si totiž s náklady, které je třeba vynaložit na vše včetně prestižní poroty a efektního finálové koncertu, poradí.

Zdá se tedy, že se jedná o dva diametrálně odlišné projekty. Náš, rozvíjený v podmínkách středovýchodní Evropy, jen pozvolna se vymaňující z neblahého dědictví minulých dob. A švýcarský, vytvořený v prostředí bohaté země a společnosti, která se umně – byť ne vždy zcela čestně – vyhnula světovým válkám a nestrpěla by na svém území totalitu.

Co však obě skladatelské soutěže přes zdánlivou propast odlišností spojuje, není těžké vyhmátnout. Obě mají za cíl obohatit soudobou klasickou hudbu o nové skladby, dokumentující vývoj v rámci jednadvacátého století. A obě vidí smysl své činnosti také v tom, že umožňují rozvoj vzájemných kontaktů mezi mladými tvůrci. Protože soutěže tohoto typu nejsou jen soubojem, střetem; nabízejí možnost vzájemného poznávání, tříbení názorů.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším dílu pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí  12. října  v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 15.10. ve 22:00 a v sobotu 17.10. v 10:00.

Podcast