Plzeňské polistopadové vítězství

Historie i současnost Nové scény Divadla Josefa Kajetána Tyla.

Co se vleče, neuteče, zní jedno z přísloví, které trefně pojmenovává vlastnost bezpočtu lidí, institucí či celých společenství. Platí to pro různé národy. A bylo by nemístným sebemsrskačstvím z toho obviňovat pouze nás - Čechy, Moravany a Slezany.

Přesto se v mnohdy nelze ubránit dojmu, že se problémy snažíme spíš vysedět než řešit. A že písemné apely na to, že včera bylo pozdě, úředníci ignorují. Aby je nakonec – řečeno administrativním ptydepe – přemístili z horizontální polohy do vertikální. Neboli zaprášená lejstra vzali ze stolu, na kterém ležely bůhvíjak dlouho, a hodili je do odpadkového koše. Problém zmizel, je po problému!

Nelze se ubránit dojmu, že nebýt rozhodujícího podnětu, mohl tak dodnes vypadat i plzeňský příběh o tom, co dělat se zpustlým divadelním prostorem. Příběh, který se vlekl, ale nakonec vyústil do vybudování nové divadelní scény, kterou si město zajistilo v roce 2014 historické prvenství. Je totiž první, která u nás vznikla od Listopadu 1989. Po pětadvaceti letech. Což o kulturnosti politických reprezentací, které se mezitím vystřídala u moci, cosi vypovídá.

U nás se ovšem nikdo nikomu nezavděčí. Rádo se kritizuje s rukama v klíně. A tak je jistě možné najít na Nové scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla, protože o ní je řeč, leccos nedokonalého, Ovšem to základní – že bylo vůbec něco vybudováno – bychom neměli opomíjet.

Oním podnětem byla novinka, která do města dorazila roku 2010 a vlekoucí se divadelní plány urychlila. Evropská unie oznámila, jak bylo - v případě České republiky - rozhodnuto ve věci vyhlášení Evropského města kultury pro rok 2015. Bude to Ostrava nebo Plzeň? Vítězný ryk zazněl z metropole piva. A všem na magistrátu i v kulturních kruzích bylo jasné, že si tím město na sebe upletlo bič. Teď se musí předvést!

Co kdyby se jedním z důkazů stala náhrada přesluhujícího Komorního divadla zbrusu Novou scénou? Nápad měl i své odpůrce, kteří si rozvržení finančních investic, spojených s titulem Evropské město kultury, představovali jinak. Divadlo Josefa Kajetána Tyla v čele s tehdejším ředitelem Janem Burianem však prosadilo svou.

Datem vepsaným už navždy do dějin Plzně se tak stalo 2. září 2014. Den, kdy byla Nová scéna slavnostně otevřena provedením Smetanovy Prodané nevěsty.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 18. října v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 21.10. ve 22:00 a v sobotu 23.10. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast