Sportu zdar a muzice zvlášť. Festivalová hala v Litomyšli

Letošní ročník festivalu Smetanova Litomyšl se z důvodu opravy litomyšlského zámku přesunul do původně sportovní haly. Jak se tam festivalu dařilo?

Kdysi dávno, ještě za časů Československé televize, začínaly komentáře utkání v kopané moderátorským sloganem, který zněl: Sportu zdar a fotbalu zvlášť. Důvod byl pragmatický. Zatímco přímé přenosy se odehrávaly v podvečer či večer, záznamy druhý den dopoledne. A bylo tudíž nezbytné zvolit univerzální pozdrav, přivítání.

Podobně pragmatická je též příčina pro to, aby se některé koncerty v rámci Národního festivalu Smetanova Litomyšl začaly na prahu 20. let 21. století odehrávat v hale, původně vybudované pouze pro sport. Oprava tamního, vzácně renesančního zámku se totiž protáhla, což v tomto prostoru znemožnilo konání takových večerů – ať už operních či symfonických – které vyžadují velké jeviště i hlediště. Co s tím?

Zvolna končící vedení Smetanovy Litomyšle, jmenovitě ředitel Jan Pikna a dramaturg Vojtěch Střítezský, zvolilo řešení, které se bez znalosti poměrů v litomyšlské architektuře mohlo zdát přehnaně odvážné. Rozhodli se přemístit řadu koncertů či představení do haly, která dosud doby sloužila převážně, ne-li výhradně, sportu. Může to fungovat? A za jakých podmínek?

Než se popisem Festivalové haly, jak byla pojmenována, propracujeme k zodpovězení zmíněných otázek, je třeba umístit tento vývoj do souvislosti. Spočívá v jedinečnosti Litomyšle, kde je historické centrum už od 90. let citlivě obohacováno kvalitní moderní architekturou.

Že se tento záslužný trend podařilo nastartovat, zůstane navždy zásluhou prvního polistopadového starosty Litomyšle Miroslava Brýdla. Inženýra ekonomie, milovníka umění a svérázného politika, kterému se dvanáct let dařilo inspirovat své okolí.

Sotva byl do funkce roku 1990 zvolen, rozhodl se prosadit myšlenku pro město této velikosti nebývalou. Vytvořit pozici městského architekta, po konkurzu architektky Zdeňky Vydrové. Původem z Brna, což se ukázalo jako prozíravé, protože dokázala postupně přitáhnout ke spolupráci jak věhlasné kolegy z Čech, například Josefa Pleskota, tak také z Moravy, jejíž historická hranice koneckonců leží nedaleko od Litomyšle. K nim patří brněnský tandem architektů Aleš Burian a Gustav Křivinka, spjatý mimo jiné s halou, určenou nyní pro sportování i pro muzicírování.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 4. září v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 7.9. v 22:00 a v sobotu 9.9. ve 10:00.

Úvodní foto: Koncert Elisabeth Leonskaje na Národním festivalu Smetanova Litomyšl 25.6.2023 ve Festivalové hale (©Smetanova Litomyšl, Ivan Malý)

Podcast