Z domácích stezek na globální dálnice

Světové hudební agentury

V souvislosti s covidovou pandemií se v českém slovníku vyrojila řada nových či aktualizovaných slov, pojmů či sousloví. Dva příklady jsme zaznamenali v oblasti klasické hudby.

První byl urážlivý a zněl „volnočasová aktivita“. Jako by ti, kdo hrají špičkově na hudební nástroje či kvalitně zpívají, si prostě tu a tam večer odskočili na pódium a tam si zadováděli. Že jde o povolání, na které se lidé dlouho připravují a také se jím živí, došlo zodpovědným této země až následně. A začal probleskovat termín kreativní průmysl. Vychází z fakta, že ti na jevišti jsou jen špičkou ledovce, za nímž nebývá vidět armáda techniků, osvětlovačů, kustodů, řidičů atd. Pro všechny jde též o jejich povolání – a ve svém celku svým výkonem představují nezanedbatelnou část HDP.

Ovšem při letmém výčtu „neviditelných“, ovšem nezbytných profesí není možno vynechal tu možná zásadní. Práci produkční a producentskou. Potažmo činnost uměleckých agentur. Nejen k populární hudbě ale i k té klasické už dávno patří. Nenajdete významné hudebníky, dirigenty, pěvce a dokonce i skladatele, kteří by se bez nich obešli. Vesměs to před mnoha desetiletími začalo opatrně, všude spíš na domácím písečku. Ale s rozvojem rychlé komunikace, s vládou internetu, se činnost uměleckých agentur přesunula z místních stezek na globální dálnice.

Těch skutečně mocných uměleckých agentur, ovládajících do značné míry celosvětový trh s klasickou hudbou, není nekonečné množství. Ve Slavných auditoriích už byla řeč o historii a současnost londýnské instituce jménem Harrison and Perrott. Tentokrát se Jiří Vejvoda zaměří na další z nich. Jakkoli jsou odlišné, významnou roli v nich sehrávají ženy. Působí na nejvyšších pozicích, nejednou patřily ke spoluzakladatelům.

Platí to pro tři evropské a jednu americkou agenturu, jen Japonsko je zatím konzervativní. Ale jak anglický Enticott Music Management, tak německý Impresariat Simmenauer či americký gigant IMG Artists by se bez dámské směsi diplomatičnosti a urputnosti neobešly.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 30. srpna v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 2.9. ve 22:00 a v sobotu 4.9. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast