Co poslouchá pěvkyně Olga Jelínková

Co dělá koloraturní sopranistka v době korony ?

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archívu osobností je koloraturní sopranistka Olga Jelínková.

Olga Jelínková tuto sezónu po dvou letech v Sárském státním divadle v Saarbrückenu zamířila do angažmá v Lipsku. V plánu zde má role jako je Královna noci, Traviata, Lucia di Lammermoor či Adina v opeře Nápoj lásky v režii Rollanda Villazona. Kromě toho má i opětovné pozvání do Komické Opery v Berlíně jako Královna noci. V pražském Národním divadle od ledna 2021 ztvární Gildu v nové produkci Rigoletta.

„Cítím, že se musím posunout dále. Podmínky, které mi nabídli v Lipsku, jsou tak přívětivé, že nelze jinak, než je přijmout,“ říká Olga Jelínková. Sezónu v Lipsku zahájila Královnou noci v Mozartově Kouzelné flétně ve zkrácené „koronavirové verzi“ a několika dalšími koncertantními produkcemi. V Lipsku nebo Berlíně se hrálo ještě na začátku listopadu:

„Členové orchestru se přesunuli na jeviště za zpěváky, abychom na ně neprskali,“ popisuje zpěvačka a pokračuje: „Ze stejného důvodu jsme mezi sebou i my zpěváci dodržovali dvoumetrové rozestupy, od diváků jsme museli být šest metrů. Při představení jsme používali pouze vlastní rekvizity a když jsme v jeho rámci museli sáhnout na jiné, měli jsme rukavice sladěné s kostýmy, takže to nevypadalo rušivě.“

„Rozestupy byly samozřejmě i v hledišti: diváci seděli s rouškami ob jednu řadu a ob tři místa. Nad sedadly, která nesměla být obsazena, byly nataženy provazy a kapacita se tak z 1200 míst ztenčila na 308. S ohledem na bezpečnost se upravoval také program a zkracovaly se opery, aby produkce bez přestávky netrvaly déle než hodinu a půl. Všechny opery samozřejmě zkrátit nelze, protože by vynecháním hudby a některých postav ztratily smysl. Takže se téměř z týdne na týden měnily hrací plány a hledala se alternativní řešení, jen aby operní provoz mohl vzdor omezením fungovat dál.“

Do Opery v Lipsku přišla Olga Jelínková po úspěšné loňské sezoně, kterou zahájila debutem ve vídeňské Volksoper, vyšperkovala ji hostováním v Komické Opeře v Berlíně či v Opeře v Chemnitz a v tou dobou ještě domovském Saarbrückenu vytvořila role jako jsou Violetta, Markétka, Hraběnka, Musetta či Královna noci.

Do Prahy se umělkyně podívá během sezóny několikrát jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně a nastuduje roli Gildy ve Verdiho Rigolettovi. „V Praze bych ráda vystupovala častěji, ale bohužel nebylo možné dostatečně dopředu najít termíny. Celou takzvanou první vlnu jsem totiž strávila v Německu, protože se dlouho nevědělo, jak to s možným cestováním mezi oběma zeměmi vlastně bude. Ač divadla vůbec nefungovala, měli jsme naštěstí alespoň možnost pracovat s kolegou klavíristou na písňovém repertoáru a nacvičili jsme si takzvaně „do foroty“ několik zajímavých programů. Teď jen čekáme, kdy nám je situace dovolí nabídnout publiku. Druhou vlnu naopak prožívám v Praze, protože lipská opera je do konce února zcela mimo provoz, a pozitivní myšlení, v současné době ještě důležitější než kdy jindy, mi podporuje práce na nové produkci Rigoletta ve Státní opeře“, uzavírá Olga Jelínková.

Premiéra pořadu je připravena na čtvrtek 21. ledna v 19 hodin, reprízy si poslechněte v neděli 24.1. v 10:00 nebo v úterý 26.1. ve 22:00.
Foto: Ilona Sochorová



Podcast