Dvořákova Praha, Nápoj lásky ve Státní opeře i zahajovací koncert nové sezóny České filharmonie

Měsíc září byl ve znamení začátku nové koncertní a divadelní sezóny. Své projekty představila i Národní galerie v Praze a udělovaly se Ceny Thálie.

Přehled zářijových událostí připravili Magdalena Korcová a Luděk Khebl:

Dvořákova Praha od 7. do 25. září nabídla celkem 27 koncertů. V Rudolfinu festival zakončil koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Letošní Dvořákova Praha měla rekordní návštěvnost. Navštívilo ji 17 000 diváků. Ředitel festivalu Jan Simon byl s průběhem festivalu a jeho výsledkem spokojený.
„Máme největší počet návštěvníků v historii festivalu, nejvyšší příjem ze vstupného v rámci festivalu; asi jsme uspořádali i nejvíce akcí v rámci toho našeho více než dvoutýdenního maratonu. Také se nám velmi rozrostl Klub mecenášů Dvořákovy Prahy, což je velmi příznivý trend, protože je vidět, že lidé cítí potřebu v rámci svých možností podpořit bohulibou akci.“

Státní opera Praha uvedla v měsíci září komedii italského hudebního skladatele Gaetana Donizettiho Nápoj lásky v hudebním nastudování Andrije Jurkevyče, hudebního ředitele opery. Novinářům přiznal, že Nápoj lásky má moc rád, při zpracování využíval i své dřívější poznámky, protože podle svých slov má jen jednu partituru...
„Samozřejmě je také vždycky důležité pracovat v týmu, protože pak vždycky vzniká nějaké nové pojetí inscenace. Já když jsem vlastně poprvé viděl ty mráčky a obláčky, tak jsem si říkal ´Aha, i já musím k tomu přistupovat jinak, a dirigovat až nebesky´.“

Kateřina Kněžíková Petr Weigl.jpg
  • Kateřina Kněžíková (©Petr Weigl)

Díly Wagnera, Smetany a Škroupa zahájila Státní opera také svou šňůru písňových recitálů. Připravili je Beno Blachut a Zdeněk Klauda. V unikátním provedení jsou diváci přímo na jevišti Stavovského divadla. V rámci druhého vystoupení písně předních skladatelů zpívá také sopranistka Kateřina Kněžíková. Prozradila, že písně s umělci dramaturgové konzultovali a vybírali jim je přímo na míru.
„Vybrali mi výběr z díla Ference Liszta a potom Beethovenovo dílo. Strašně moc se těším, jak budeme moci posluchačům předvést to, jak tito dva skladatelé komponovali. Mám zkušenost ne tak s Beethovenovými psíněmi, jako s Lisztovskými; už jsem měla možnost zpívat jeho úžasný cyklus Petracovy sonety.“
Podle uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansena recitály splácíme dluh žánru, který je často opomíjený.
„Myslím si, že recitály jako forma představení není příliš často hrána a málo divadel tuto formu užívá; je potřeba ji tedy též představit.“

Akvarel.webp
  • Bedřich Havránek: Dívka s lodičkou, kolem 1850, Národní galerie v Praze (©NG Praha)

Začala podzimní sezóna Národní galerie Praha ve Veletržním paláci. V rámci ní se otevřelo hned několik výstav. Tou největší je podle ředitelky galerie Alicije Knast "Akvarel mezi Prahou a Vídní".
„Poprvé představujeme fenomén akvarelu v tak rozsáhlém celku. Věříme, že návštěvníci ocení význam této křehké techniky. V rámci podzimní sezóny poskytuje Národní galerie zázemí také již etablovanému Fotograf Festivalu a bude hostit výstavu Hypertension23. Podobné spolupráce s externími subjekty jsou u nás každoročně tradiční součástí výstavního portfolia. Letos jsme takto hostili Pražské Qadriennale a v říjnu to bude Designblok.“

Památník Karla Čapka ve Staré Huti oslavil šedesátiny. A připravil zajímavou výstavu nazvanou „To zvláštní místo:60 let památníku Karla Čapka“. A jak říká ředitel památníku Zdeněk Vacek, nechybí na ní ani zajímavé rukopisy.
„Například Čapkův dopis sekčnímu šéfovi ministerského předsedy Švehly, kde píše, že posílá panu premiérovi bezkofeinovou kávu, tehdejší novinku, specialitku, kterou Čapek slíbil Švehlovi během návštěvy u Masaryka v Topoľčiankách. Nebo třeba svatební oznámení Čapkovy starší sestry Heleny, Čapkova korespondence s dalším literátem Hermannem o připravované knize pohádek a mnohé další.“

archa-vstup-foto-jakub-hrab-slide.jpg
  • Divadlo Archa (©Jakub Hrab)

Ředitel divadla Archa a divadelní režisér Ondřej Hrab se pomalu loučí s touto scénou. Před sebou má v tomto prostoru, který před téměř třiceti let založil, už jen tři měsíce do konce roku.
„V určitou dobu jsem si uvědomil, že ten program Archy, filozofii Archy i to, jak se ta filozofie časem proměňovala je velmi obtížné někomu předat. Já se netrápil tím, že to dělám blbě, anebo ještě hůř, kdyby to dělal líp než já, tak by mě to hodně trápilo. V určitém okamžiku jsem řekl, že by ten program Archy měl skončit, a dát příležitost tomu, aby vzniklo něco nového.“
Divadlo Archa převezme v lednu 2024 Štěpán Kubišta, herec a spoluzakladatel Jatek 78. O tom, jak se tento prostor Na Poříčí pod jeho vedením promění, budeme více vědět v říjnu.

Česká filharmonie koncem září vstoupila do 128. sezony třemi koncerty v pražském Rudolfinu. Detaily prozradil ve vysílání Classic Praha generální ředitel filharmonie David Mareček:
„Předznamená už Rok české hudby, konkrétně Dvořákovské výročí a Dvořákův bude celý program. Začneme předehrou V přírodě, následovat bude Houslový koncert se sólistou Augustinem Hadelichem, což je vyšlá hvězda mezi světovými houslisty, a potom Symfonie číslo 8, to vše pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova a přirozeně ve Dvořákově síni Rudolfina.“

ws58lv50-Smetana200-logo-podtitul.png
  • Logo projektu Smetana200 (©Smetana200)

Jak už bylo řečeno, po celou koncertní sezonu filharmonie reflektuje Rok české hudby a projekt Smetana 200. Mezi příspěvkové organizace a další žadatele na Rok české hudby a projekt Smetana 200 rozdělí ministerstvo kultury 200 milionů korun. O dotace na akce Roku české hudby se žadatelé mohou hlásit do poloviny října. Novinářům plány představil generální ředitel filharmonie David Mareček:
„Česká filharmonie je koordinátorem Roku české hudby a projektu Smetana 200, tedy 200 let od narození Bedřicha Smetany, no a ta částka 200 milionů korun bude rozdělena Ministerstvem kultury, případně jeho grantovými komisemi mezi jednak příspěvkové organizace a další velké organizátory i menší pořadatele a žadatele z celé České republiky.“

Rok české hudby 2024 otevře Novoroční galakoncert složený z děl českých skladatelů pod taktovkou Jakuba Hrůši a s houslistou Jiřím Vodičkou. Celý projekt završí Týden české hudby v New Yorku v prosinci 2024.

Projekt Smetana 200 připomíná výročí dvou set let od narození Bedřicha Smetany a 160 let od jeho úmrtí. Hudba tohoto skladatele bude znít po celé zemi, říká koordinátor Roku české hudby Marek Šulc:
„Myslím si, že se můžeme těšit na hned několik desítek provedení cyklu Má vlast. Divadla v Plzni a v Ostravě chystají celé operní Smetanovské cykly, a stejně tak festival Smetanova Litomyšl. Své příspěvky mají také všechny orchestry a bude to nejenom symfonická hudba Smetanova v tom orchestrálním podání, ale na Smetano se chystá také celá řada komorních souborů a klavíristů.“

Rok české hudby se ale zaměří i na další skladatele, říká obchodní ředitel České filharmonie Michal Medek:
„My jsme vzali Smetanu jako toho hlavního jubilanta, i když jsou tam i další výročí která si připomínáme – Antonína Dvořáka, Josefa Suka, Leoše Janáčka; ale abychom nešli jenom po té klasické tvorbě obrozenecké, je i v zájmu tvůrčího týmu, tak i Ministerstva kultury, aby v rámci Roku české hudby odehrály i některé počiny v soudobé hudbě a aby dostala příležitost i muzika současná i muzika alternativní.“

arnheidur-eiriksdottir-ruzovy-kavalir-00-web-f.width-800.jpg
  • Arnheidur Eeiriksdottir, Růžový kavalír (©Zdeněk Sokol)

A udělovaly se Ceny Thálie. Zmiňme alespoň některá jména - Thálii v kategorii opera letos obdrželi mezzosopranistka Arnheidur Eiríksdóttirová a tenorista Jaroslav Březina. Uspěli v dílech Richarda Strausse Růžový kavalír a Salome. Za celoživotní mistrovství byl oceněn basista Jan Hladík.

Úvodní foto: Nápoj lásky v SOP (©Serghei Gheorghiu)

Podcast