Chystá se stávka v Anglické národní opeře. Kvůli plánovaným škrtům už rezignoval i šéfdirigent

1. února se zaměstnanci Anglické národní opery chystají stávkovat během představení opery Příběh služebnice. Budou tím protestovat proti zvažovaným návrhům na propouštění hudebníků a snižování jejich úvazků. Šéfdirigent z tohoto důvodu rezignoval už v říjnu. Instituce sídlící v Londýně se bude muset do roku 2029 přestěhovat do Manchesteru.

Anglická národní opera (English National Opera - ENO) zažívá nelehké období. Londýnskou operní společnost odebrala v roce 2022 organizace Arts Council England (ACE) z takzvaného Národního portfolia, což mimo jiné znamenalo ztrátu grantu ve výši téměř 13 milionů liber.

ACE, přerozdělující prostředky od ministerstva kultury, navíc pod pohrůžkou dalšího snižování financování přiměla ENO odstěhovat se z hlavního města. Loni v prosinci tedy opera oznámila, že do roku 2029 přesune své sídlo do Manchesteru.

V souvislosti s tím by se měly instituce dotknout významné rozpočtové škrty. Proti plánu zrušit 19 orchestrálních míst a zbylé hudebníky zaměstnat pouze na poloviční úvazek se ovšem zaměstnanci opery pochopitelně hlasitě vymezují. Bývalý hudební ředitel, šéfdirigent Martyn Brabbins, už dokonce kvůli těmto návrhům v říjnu rezignoval s tím, že „nemůže s čistým svědomím schvalovat strategii managementu týkající se budoucnosti společnosti.“

martyn brabbins.jpg
  • Martyn Brabbins (©Martin Červeňanský)

Britská odborová organizace hudebníků Musicians' Union nyní oznámila, že zaměstnanci operní společnosti - orchestr i sbor - budou proti plánovanému propouštění a snižování úvazků stávkovat 1. února během představení opery The Handmaid's Tale (Příběh služebnice). Informovala o tom včera řada britských médií včetně webu Classical Music UK nebo deníku Guardian. Mělo by se jednat o první úplnou stávku hudebníků v ENO po 44 letech.

Generální tajemnice muzikantských odborů Naomi Pohl uvedla, že situace je způsobena podfinancováním chystaného stěhování do Manchesteru. Paul Fleming, generální tajemník herecké asociace Equity, dodává, že vedení ENO „hází přes palubu umělce, na které si publikum kupuje vstupenky, aby ochránili platy vyššího managementu“.

ENO ve svém vyjádření uvádí, že „respektuje právo odborů na protestní akci v rámci vyjednávání,“ zároveň však jsou prý zklamáni tím, že publikum tak „přijde o možnost zakusit práci a talent“ stávkujících umělců.

ENO-news.png
  • Orchestr ENO (©Jonathan Stewart)

Úvodní foto: loňský protest proti plánovaným škrtům v ENO (©Musician's Union)

Podcast