Zemřel přední hornista Hollywoodu, Vincent DeRosa

Legendární hráč na lesní roh, jehož tón po desetiletí spoluutvářel zvuk americké filmové hudby, zemřel včera - 18. července. Bylo mu úctyhodných 101 let.

Typickou hollywoodskou filmovou hudbu si dnes jen těžko představíme bez lesního rohu. Svým měkkým a zároveň mocným tónem tento žesťový nástroj ve filmu účinně dokresluje lyrické i dramatické scény a dobře se pojí i se smyčci. Američtí skladatelé jej tak k umocnění diváckých emocí užívali (a stále užívají) velmi hojně. Zásadní podíl na tomto ikonickém postavení horny ve filmové hudbě měl však i hornový virtuos Vincent Ned DeRosa, který včera zemřel, a to necelé tři měsíce před 102. narozeninami.

DeRosa se narodil roku 1920 v Kansas City. Již roku 1932 se však se svými rodiči, klarinetistou a zpěvačkou, přestěhoval do filmové metropole Los Angeles. Kariéru zahájil už jako patnáctiletý - v roce 1935 - a do důchodu odešel teprve v roce 2008, téměř na prahu devadesátky. Po návratu z 2. světové války se záhy stal jedním z nejžádanějších studiových hornistů ve Spojených státech.

Svého "dvorního hornistu" v DeRosovi našli zejména Henry Mancini a John Williams, kteří během druhé poloviny 20. století formovali tvář filmové hudby jako nikdo jiný. Mancini psal DeRosovi melodie přímo na míru - například Oscarem oceněné téma z filmu Dny vína a růží. Celkem DeRosa nahrál více filmových soundtracků než kterýkoli jiný hudebník na světě a je také všeobecně považován za nejnahrávanějšího hráče na žesťový nástroj v historii. Jeho lesní roh zní například i ve filmech jako Čelisti, Sedm statečných nebo My Fair Lady.

"DeRosovy zásluhy o americkou hudbu jsou nedocenitelné. Byl prvním hornistou doslova na každé nahrávce, která v Hollywoodu vznikla v průběhu čtyřiceti let. Ztělesňoval vrchol nástrojových dovedností a mohu upřímně říct, že vše, co vím o psaní pro lesní roh, jsem se naučil od něj. Inspiroval nejméně dvě generace skladatelů, působících nejen v Hollywoodu. Je celosvětově respektován a všeobecně uznáván jako jeden z předních instrumentalistů své generace. Bylo mi ctí s ním tolik let spolupracovat," řekl o něm John Williams, když slavný hornista ukončoval kariéru.

Jen na filmovou hudbu se však Vincent DeRosa zdaleka neomezoval. Prosadil se i jako jeden z nejrespektovanějších jazzových hornistů a účinkoval na nahrávkách vokalistů jako Ella Fitzgerald, Sammy Davis jr., a především Frank Sinatra. Na své první album si jej vybral i avantgardní rocker Frank Zappa. Americká hudba 20. století v něm nesporně ztratila jednoho ze svých velikánů.

Foto: Walter Hecht (web International Horn Society, 19.7. 2022)

Podcast