Ian Mikyska v pořadu Hudba v miléniu vysvětluje, že experiment nemusí být jen hra

Ian Mikyska je jedním z nejvýraznějších představitelů mladé generace českých hudebních skladatelů do 30 let. Studuje také divadelní režii a hudbu často propojuje s jinými formami umění.

Ian Mikyska (*1994) absolvoval bakalářské studium kompozice na londýnské Guildhall School of Music & Drama u Jamese Weekse a Laurence Cranea, na pražské Divadelní akademii múzických umění nyní pokračuje magisterským oborem Režie alternativního a loutkového divadla u Jiřího Havelky. Žije v Praze a většina jeho tvorby stojí mimo běžnou koncertní hudbu, ačkoli napsal i řadu orchestrálních skladeb, například pro Orchestr BERG. Jeho hudba také zazněla na koncertě nazvaném Zásadní mládí v listopadu v pražském Centru současného umění DOX, kde byl jediným uvedeným českým autorem.

Spolupracuje s tanečníky, divadelníky i výtvarníky. Jeho skladby hrály soubory jako Ostravská banda nebo VENI ensemble, spoluzaložil improvizační soubor Stratocluster. Věnuje se však rovněž instalacím, radioartu a videoartu nebo procházkám. Zajímají jej vztahy mezi vnímaným a zamýšleným, meditace, ekologická témata, pomíjivost bytí a prožitky všedního dne. O hudbě také píše, přispívá do médií a aktivně překládá z českého do anglického jazyka.

Čerpá jako soudobý skladatel inspiraci také z historické hudby? Musí umění v dnešní době cílit na více smyslů najednou, aby zaujalo? Dá se při skládání hudby myslet na posluchače, aniž by autor dělal kompromisy?

O tom všem bude řeč s Ianem Mikyskou v pořadu s premiérou v úterý 17. ledna v 19:00, reprízami pak v pátek 20.1. ve 22:00 a v sobotu 21.1. v 11:00.

Foto: Ian Mikyska (archiv hosta)

Podcast