Píše disertaci o spiritualitě v západní hudbě. Nejsem ale duchovní skladatel, říká Jan Ryant Dřízal

Jan Ryant Dřízal v pořadu Hudba v miléniu hovoří o svém skladatelském stylu, postmodernismu, pražských a estonských inspiracích i o spiritualitě v západní hudbě - tématu, o němž aktuálně píše svou disertační práci na HAMU.

Jan Ryant Dřízal, narozen roku 1986 v Praze, se v roce 2014 se stal absolutním vítězem historicky první skladatelské soutěže České filharmonie za kompozici Kuře melancholik, která byl provedena pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Za rok 2016 byl oceněn výroční cenou OSA pro nejúspěšnějšího mladého autora vážné hudby. Je držitelem několika dalších ocenění z mezinárodních skladatelských soutěží a přehlídek. Jeho skladby uvedla přední česká tělesa jako Česká filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, orchestr BERG, Pražský filharmonický sbor, Kühnův smíšený sbor a další. Jeho skladbu Praga Arcana letos v září premiéroval Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK.

Je absolventem kompoziční třídy na Pražské konzervatoři u Otomar Kvěcha a na Hudební akademie múzických umění v Praze u Hanuše Bartoně a následně Luboše Mrkvičky, pod jehož vedením nyní píše disertační práci na téma Spirituální aspekty současné západní hudby. Svá studia doplnil o stáže na Estonské hudební a divadelní akademii v Tallinnu a Royal College of Music v Londýně. Mimo to je absolventem oboru teorie a dějin filmu a audiovizuální kultury na Masarykově univerzitě v Brně.

Jaký je původ jeho druhého příjmení Ryant? Jakými prostředky může hudba navodit spirituální prožitek? Co chtěl vyjádřit závěrečnou větou skladby Praga Arcana? Na čem bude v nejbližší době pracovat? A jak se v průběhu let vyvíjel jeho skladatelský styl? Nejen o tom Jan Ryant Dřízal hovoří v pořadu s premiérou v úterý 1. listopadu v 19:00 a následně s reprízami v pátek 4.11. ve 22:00 a v sobotu 5.11. v 11:00.

Foto: Vojtěch Havlík

Podcast