Kdo nahradí Daniela Barenboima v berlínské Státní opeře?

Živé diskuse se vedou o příštím dirigentovi německé Státní opery Pod lipami. Jména favoritů jsou hlavně mužská. Pro silnou mladou generaci žen-dirigentek není lehké prolomit "skleněný strop".

O odchodu legendárního Daniela Barenboima z postu uměleckého šéfa Staatsoper v Berlíně jsme už informovali. Německá média teď spekulují, kdo stane na tomto prestižním stupínku po něm.

Na konci února bude Daniel Barenboim dirigovat dva koncerty své berlínské Staatskapelle s hudbou Hectora Berlioze a s Cecilií Bartoli jako sólistkou. Avšak všechny své hudebně-divadelní aktivity v opeře Unter den Linden dirigent až do odvolání zrušil: obnovenou Carmen bude místo něj dirigovat Bertrand de Billy, Samsona a Dalilu převezme Thomas Guggeis a o Velikonocích při Prstenu Nibelungově bude Barenboim také sedět v hledišti.

Od 31. ledna už Daniel Barenboim není generálním hudebním ředitelem prestižní německé scény. Kdo převezme tento post, o tom se vedou živé diskuse.

Tři v jednom

Deník Tagesspiegel upozorňuje, že jeho nástupce by měl mít minimálně tři předpoklady, aby mohl ve Státní opeře začít skutečně novou éru: Měl by být o generaci mladší než osmdesátiletý mistr, měl by mít prokazatelné schopnosti týmového hráče a také by měl pěstovat repertoár, který se zjevně liší od Barenboimových preferencí.

Christian Thielemann, který je jako Wagnerův interpret nedostižný, by podle Tagesspieglu za těchto podmínek neuspěl. Ukrajinská dirigentka Oksana Lyniv, jejíž jméno do diskuse vnesl operní specialista RBB Kai Luehrs-Kaiser, by byla nepochybně velkolepou volbou. Antonia Pappana, dlouholetého hudebního ředitele londýnské Královské opery Covent Garden, by šlo označit za sázku na jistotu.

Na operní scéně i u velké části veřejnosti se zmíněný Christian Thielemann stále zdá být na seznamu favoritů. Autor magazínu Klassikwoche si na svém instagramovém účtu provedl "nereprezentativní anketu". Pro Thielemanna v ní hlasovalo 64 procent respondentů. 18 procent se domnívá, že by se do Berlína mohl přestěhovat Antonio Pappano. Dvanáct procent hlasovalo pro ukrajinskou dirigentku Oksanu Lyniv, jen pět procent pro jméno, které vytáhl Frederik Hanssen z Tagesspiegelu: Tugan Sochiev, který odešel z Velkého divadla hned po vypuknutí války a má za sebou mimo jiné vynikající koncerty s Berlínskou filharmonií.

Ale možná všechno dopadne úplně jinak. Z kruhů samotné Státní opery zaznívají úplně jiná jména: horkým kandidátem je prý Sir Simon Rattle, stejně jako Ital Daniele Rustioni a Robin Ticciati, který se v Berlíně již velmi dobře zabydlel.

Ženy, musíte počkat

Jak poznamenává hudební publicista Norman Lebrecht, agentury v současné době mají velký zájem zejména o mladé ženy-dirigentky: namátkou HarrisonParrott zastupuje švédskou dirigentku Sofi Jeannin, KD Schmid litevskou dirigentu a asistentku Paava Järviho Izabelė Jankauskaitė. Když se však nakonec rozhoduje o personálních otázkách, stále vítězí muži. Do čela Newyorské filharmonie byl právě jmenován Gustavo Dudamel, a nikoli zkušená Susanna Mälkki, o níž se také uvažovalo.

Ačkoli se často říká, že mladá generace žen ještě není připravena, orchestr jako Concertgebouw Orchestra v Amsterdamu nemá problém jmenovat mladíka bez jakýchkoli zkušeností s operou, jakým je Klaus Mäkelä, upozorňuje Lebrecht. Vypadá to, že bude trvat ještě nejméně jednu generaci, než se poměr žen a mužů s taktovkou vyrovná. Ale že jejich doba přijde, o tom už není pochyb.

Na fotografii jeden z favoritů na šéfa berlínské Státní opery: Christian Thielemann

Foto Profimedia

Podcast