Metropolitní opera do 12 let nepřístupná

Rozhodnutí o zákazu vstupu dětem do 12 let zveřejnil newyorský operní dům na svém webu. Zdůvodňuje ho tím, že nemohou být očkovány proti Covidu-19.

Metropolitní opera, jedna z předních světových operních scén, patří také k mediálně nejsledovanějším. Pozornost veřejnosti vzbuzuje již delší dobu zejména způsob, jakým se instituce vypořádává s koronavirovou pandemií. Ke sledovaným kauzám patřilo například nevyplácení mezd hráčům orchestru po více než rok, k čemuž se vyjadřovaly i světové dirigentské celebrity (čtěte zde). Krize se týkala nejen hudebníků, ale i dalších zaměstnanců, pročež vznikaly oprávněné pochybnosti, zda se opera vůbec v roce 2021 ještě otevře veřejnosti (více např. zde).

Nakonec se otevření přece jen chystá, a to zhruba za dva měsíce. 27. září Met zahájí sezónu a vůbec poprvé ve své historii uvede operní dílo z pera afroamerického skladatele: Fire Shut Up in My Bones od držitele ceny Grammy Terence Blancharda. Na premiéře však bude zřejmě zcela chybět nejmladší věková skupina. Ačkoli zájem školních dětí o klasickou hudbu je obvykle považován za podporováníhodný, Metropolitní opera se rozhodla zakázat přístup osobám do dvanácti let, bez ohledu na bezinfekčnost jejich dospělého doprovodu. Důvodem je nemožnost takto mladé děti nechat naočkovat.

"Jakmile bude dětem pod 12 let očkování umožněno, plně proočkované děti budou v Met opět vítány," slibuje instituce na svých stránkách. Toto opatření se objevilo na seznamu mezi dalšími, které mají návštěvníkům zajistit bezpečný kulturní zážitek. Na očkování Metropolitní opera zřejmě spoléhá: web Classic FM uvádí, že minulý měsíc e-mailem nařídila povinné očkování všem svým zaměstnancům i účinkujícím, a to pod hrozbou disciplinárního řízení či dokonce ukončení pracovního poměru. Povinnost předložit potvrzení o očkování platí i pro návštěvníky, těm však přední americká operní scéna na oplátku slibuje, že ochrana dýchacích cest bude jen dobrovolná a že kapacita sálu může být zcela naplněna.

Způsob, jakým Met toto rozhodnutí formulovala a oznámila veřejnosti, vyvolal kritiku například u známého britského kulturního publicisty Normana Lebrechta. Ten na blogu Slipped Disc napsal, že "tak neuctivě se svými zákazníky nekomunikuje žádná opera mimo Čínu" a že Metropolitní se"nikdy nepoučí."

Situaci poněkud ironicky dokresluje i skutečnost, že na programu sezóny 2021/2022 figuruje mimo jiné rovněž Massenetova pohádková opera Popelka.

Foto: Profimedia

Podcast