Soubory staré hudby VI: Amsterdam Baroque Orchestra

Zakladatel Amsterdamského barokního orchestru a sboru Ton Koopman vzešel z líhně legendárního Gustava Leonhardta.

Z hlediska souborů staré hudby neobyčejně plodná sedmdesátá léta 20. století dala vzniknout mimo jiné také Amsterdamskému baroknímu orchestru. Zakladatel Ton Koopman měl všechny předpoklady stát se jedním z předních představitelů hnutí historicky poučené interpretace: studoval hru na varhany, cembalo (u Gustava Leonhardta) a muzikologii.

V roce 1979 založil Amsterdam Baroque Orchestra. Vlastní sbor k němu přidal až v roce 1992. Koopman je nejen hráčem, dirigentem a uměleckým vedoucím, ale také je aktivní v oblasti pedagogické a muzikologické. V roce 2019 vystřídal Johna Eliota Gardinera na pozici předsedy lipského Bachova archivu - instituce, která pečuje o odkaz barokního skladatele.

Brahms už je avantgarda

Na rozdíl od mnoha kolegů, kteří se později vydali do oblastí hudby novější či dokonce soudobé, Ton Koopman se striktně drží v rámci jedné epochy. "Hranicí je pro mě Mozartova smrt," říká dirigent. Má tím na mysli rok 1791. Občas ale udělá výjimku, jako když zařadil na program koncertu v Číně hudbu "avantgardisky" Johannese Brahmse. Nevyhýbá se ale možnosti dirigovat starou hudbu s moderními orchestry. Například Bachovu Mši h moll nastudoval s Berlínskými filharmoniky.

Těžistěm Amsterdamského orchestru zůstává hudba J. S. Bacha. Asi nejambicióznějším projektem tohoto tělesa bylo nahrávání všech Bachových vokálních děl. Trvalo deset let - přece jen, jde o více než 200 kantát. Mezi sólisty jsou jména, která znají posluchači Classic Praha i všichni milovníci klasické hudby: Dorothea Röschmann, Sandrine Piau, Ruth Ziesak, Christoph Prégardien, Andreas Scholl a další pěvci.

S Bachovou hudbou vystoupil Amsterdam Baroque Orchestra and Choir v roce 2003 na lipském Bachfestu - festivalu, který se koná na počest zde žijícího a působícího kantora u sv. Tomáše J. S. Bacha. Zanělo nádherné zhudebnění Magnificat, a to přímo v kostele sv. Tomáše, kde je Bach také pohřben. Ton Koopman řídí svůj ansámbl od cembala.

Podobně rozsáhlý projekt byl realizován v letech 2005-2014. Šlo o komplet děl Dietricha Buxtehudeho, Bachova předchůdce a velkého vzoru. Ton Koopman je jeho velkým propagátorem.

Foto Profimedia

Podcast