Světovou premiéru Hobojového koncertu Jaroslava Krčka zhatil v roce 2020 covid

Nyní jeho Koncert pro hoboj a orchestr uvede Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se sólistkou Liběnou Séquardtovou na dvojici lednových abonentních koncertů.

Ve středu 25. a ve čtvrtek 26. ledna pokračuje abonentní cyklus Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK dvěma koncerty, na nichž bude orchestr řídit dirigent Petr Altrichter. V úvodu večera zazní symfonická báseň Útes Sergeje Rachmaninova, poté Koncert pro hoboj a orchestr op. 161 Jaroslava Krčka a v druhé polovině koncertu bude uvedena Symfonie č. 4 e moll Johannese Brahmse.

Český hudební skladatel, dirigent, sbormistr, ale i hudební režisér Jaroslav Krček se od studijních let zajímá o folklór, je autorem nespočet úprav lidových písní a jeho náklonnost k lidové hudbě je zřejmá i z jeho působení ve folklorních souborech, které založil; jmenujme zejména ansámbl Musica Bohemica.

Kromě toho je ovšem Jaroslav Krček též autorem mnoha skladeb symfonických, komorních i vokálních. Naposledy měla v prosinci roku 2022 premiéru jeho Sedmá symfonie, kterou provedla Česká filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou.

Séquardtová1.jpg

(Liběna Séquardtová © archív FOK)

Jeho Koncert pro hoboj a orchestr op. 161 vznikl v roce 2016 a na lednových koncertech FOK zazní ve světové premiéře. Ta se měla odehrát už v říjnu 2020, ovšem s ohledem na nařízení vlády v souvislosti s covidovou pandemií musela být odložena. Sólového partu se již tehdy měla ujmout sólohobojistka Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Liběna Séquardtová, která se jej tedy zhostí na koncertech 25. a 26. ledna.

Co bylo impulzem ke vzniku tohoto hobojového koncertu a kdo měl původně hrát hobojové sólo? To řekne sám autor, Jaroslav Krček v rozhovoru s Martinou Klausovou, který bude mít premiéru v neděli 22. ledna 2023 v 16:30. Repríza je připravena na pondělí 23. 1. na 11:30.

Liběna Séquardtová zase prozradí, zda je výhodou moci konzultovat novou skladbu přímo s jejím autorem a co jí na Krčkově koncertě nejvíce zaujalo.

Úvodní foto: Jaroslav Krček (© archív Jaroslava Krčka)

Podcast