Newyorská filharmonie má poprvé mezi členy více žen než mužů. Poměr je 45 : 44

Informaci minulý týden uveřejnil deník New York Times, který podotkl, že ještě před 60 lety nebyla v předním americkém orchestru ani jedna žena.

Newyorská filharmonie je nejstarším orchestrem Spojených států amerických, o jehož historii si více můžete přečíst v článku v sekci Svět klasiky. Nynějším šéfdirigentem je Holanďan Jaap van Zweden, který však v čele tělesa nezaznamenal velké úspěchy - částečně snad i vlivem koronavirové pandemie - a v této pozici v roce 2024 skončí. Aktuálně orchestr sídlí v koncertní síni David Geffen Hall v Lincolnově centru, do níž se vrátil letos na podzim po rozsáhlé rekonstrukci.

Mnoho dekád úplně bez žen

Jak poznamenal deník New York Times, když se Newyorská filharmonie v roce 1962 do Lincolnova centra přestěhovala, nebyly tam žádné ženské šatny. Nebylo jich ani zapotřebí, neboť v orchestru v té době nebyly žádné ženy. První členkou tělesa se stala v roce 1922 vídeňská harfistka Stephanie Goldner; ta však o v roce 1932 opět odešla a nechala těleso prosté žen po další dlouhá desetiletí. Nyní, v roce 2022, je nicméně situace už zcela jiná a není tedy divu, že bylo zapotřebí sídlo orchestru rekonstruovat. Poprvé za 180 let historie totiž nyní v Newyorské filharmonii ženy převažují, ačkoli prozatím velmi těsně: je jich přesně 45 na 44 mužů.

David_Geffen_Hall_(48047408511).jpg

Foto: David Geffen Hall (©Ajay Suresh)

Článek dále poznamenává, že zastoupení žen v orchestrech už dnes sice je zhruba poloviční v USA jako celku, neplatí to ovšem pro některá špičková tělesa, jako jsou například Bostonští symfonikové, Filadelfský orchestr nebo Losangeleská filharmonie. Deník také poukazuje na to, že Newyorská filharmonie má stále co dohánět ještě v oblasti zastoupení etnických menšin. Ženy prý navíc v orchestru zastávají minimum vedoucích pozic a žádná žena ještě zatím nebyla jeho šéfdirigentkou.

Z velkých světových orchestrů je zastoupení žen v současnosti zřejmě nejnižší ve Vídeňské filharmonii, kde údajně tvoří pouze 17% celkového obsazení.

Zubin Mehta: Ženy do orchestrů nepatří!

Nízké zastoupení žen v Newyorské filharmonii během uplynulých dekád je v New York Times spojováno také s érou Zubina Mehty, který orchestru šéfoval mezi léty 1978-1991 a který například pro tentýž deník v kontroverzním rozhovoru z roku 1970 uvedl, že by podle něj "ženy neměly být v orchestrech." V interview tehdy tvrdil, že se ženy v orchestru "stávají muži. A muži s nimi pak zacházejí jako se sobě rovnými. Dokonce si před nimi i převlékají kalhoty. Myslím, že je to hrozné!" řekl před 52 lety Mehta, který byl tehdy hudebním ředitelem Losangeleské filharmonie čítající 16 orchestrálních hráček.

profimedia-0277252062.jpg

Foto: Zubin Mehta v roce 1970 (©Profimedia)

Na druhou stranu web Classic FM poznamenal, že Newyorská filharmonie má dlouhou tradici uvádění děl ženských skladatelek, jako byly už v 19. století například Amy Beach nebo Cécile Chaminade, a na svém pódiu už začátkem 20. století uvítala coby sólistky umělkyně jako houslistku Maud Powell či afroamerickou altistku Marian Anderson. Nedávno také Newyorská filharmonie uvedla například takzvaný Projekt 19, v rámci kterého objednala na oslavu stého výročí přijetí 19. dodatku Ústavy Spojených států (který roku 1920 zaručil americkým ženám volební právo) 19 původních skladeb u 19 soudobých ženských skladatelek. V minulé sezóně se tak například světové premiéry dočkala díla autorek Joan Tower a Sarah Kirkland Snider.

Amy_Beach_01.jpg

Foto: Americká skladatelka Amy Beach (©George Grantham Bain)

Úvodní foto: Profimedia

Podcast