Zakáže Praha koncert Anny Netrebko?

Ruská sopranistka žijící v Rakousku Anna Netrebko, která je na sankčním seznamu Ukrajiny, má vystoupit 16. října v Obecním domě v Praze. Náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil situaci v pátek konzultoval na ukrajinské ambasádě a bude prý doporučovat zrušení koncertu. Anna Netrebko je ovšem jen špičkou ledovce: problém vztahu ruských umělců k válce a Putinovi je komplexnější.

Informace, že hlavní město Praha - jmenovitě náměstek pro kulturu Jiří Pospíšil - údajně "chce zakázat" koncert sopranistky Anny Netrebko 16. října v Obecním domě, už proběhla řadou médií. Vzhledem ke skutečnosti, že Netrebko je na ukrajinském sankčním seznamu, Pospíšil navštívil v pátek ukrajinskou ambasádu a následně prohlásil, že pořadatelům doporučí zrušení koncertu.

Je takový postup na místě? A především - je reálné, že bude koncert opravdu zrušen?

Abychom situaci lépe rozuměli, je třeba si aspoň stručně připomenout, co se v souvislosti s postoji Anny Netrebko a dalších ruských hudebníků vůči Putinovi a válce na Ukrajině odehrálo během uplynulých sedmnácti měsíců.

Co předcházelo?

Sopranistka Anna Netrebko se ihned po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 stala jednou z mediálně nejexponovanějších osobností ruské klasické hudby vedle "Putinova dirigenta" Valerije Gergijeva, který výrazně přispěl ke zpěvaččině úspěchu na západě. Oba hudebníci byli dlouholetými podporovateli Putinova režimu a anexe ukrajinského území na Krymu Ruskou federací a exportními tvářemi ruské kultury v zahraničí.

Okamžitě po vypuknutí války vyvstala logická otázka, co bude s umělci podporujícími Putina dál. Není celkem divu, že se Západ na Netrebko a Gergijeva - coby výrazné reprezentanty ruské hudební scény - okamžitě obrátil a žádal zaujetí jasného stanoviska. Gergijev svůj postoj k Putinovi nepřehodnotil a už několik dní po invazi tak přišel o místo šéfdirigenta Mnichovské filharmonie.

Открытие_Новой_сцены_Мариинского_театра_05.jpeg
  • Valerij Gergijev a Vladimir Putin (©kremlin.ru)

Anna Netrebko krátce po invazi přerušila na neurčito svou koncertní činnost. Na sociálních sítích uvedla, že je (obecně) "proti válce" a že má na Ukrajině spoustu přátel. Vyslovila však také názor, že "umělci by neměli být nuceni do politických prohlášení". Zároveň ohlásila časově neohraničenou přestávku se slovy: "Momentálně pro mě není na vystupování vhodná doba. Doufám, že moje publikum toto rozhodnutí pochopí."

Zhruba po měsíci pak vydala další prohlášení, které už obsahovalo výslovné odsouzení války: "Výslovně odsuzuji válku na Ukrajině a myslím na její oběti i jejich rodiny. Mé stanovisko je jasné. Nejsem členkou žádné politické strany, ani nejsem spojencem jakéhokoli ruského vůdce. Uvědomuji si, že některé mé minulé činy a výroky mohly být špatně vyloženy, a lituji toho. Ve skutečnosti jsem se s prezidentem Putinem setkala jen několikrát v životě, a to především při přebírání cen za své umělecké úspěchy nebo na zahajovacím ceremoniálu Olympijských her. Jinak jsem nikdy neobdržela žádnou finanční podporu od ruské vlády, žiju a platím daně v Rakousku. Miluji svou ruskou vlast a skrz umění usiluji pouze o mír a jednotu. Po ohlášené přestávce se vrátím na pódia koncem května, z počátku v Evropě."

Netrebko, žijící v Rakousku, se pak na koncertní pódia v Evropě skutečně záhy vrátila. Její druhé prohlášení však bylo mnohými považováno za účelové, případně za formulované příliš pozdě po začátku války. Zároveň však Anně Netrebko vysloužilo i odsouzení ze strany ruské Dumy, která ji označila podle deníku Le Monde za zrádkyni ruského národa.

Nepřesvědčilo každopádně Petera Gelba, ředitele Metropolitní opery: "Pokud Anna v dlouhodobém horizontu prokáže, že se odstřihla od Putina doopravdy a úplně, budu ochoten si s ní pohovořit," uvedl tehdy. Americký operní dům pak musel pěvkyni po letošním prohraném soudu zaplatit 200 000 dolarů za zrušená představení, jak informovaly například New York Times.

Vladimir_Putin_27_February_2008-4.jpg
  • Vladimir Putin a Anna Netrebko v roce 2008 (©kremlin.ru)

Odsoudili, nepomohlo jim to. Neodsoudil, diriguje dál

Francouzský Mezinárodní hudební festival v Colmaru zase loni v listopadu po 33 letech vyhodil z funkce uměleckého ředitele dirigenta a houslistu Vladimira Spivakova. Spivakov patřil ještě loni k nejlépe placeným ruským dirigentům. V březnu 2014 podepsal dopis, který podporoval ruskou anexi Krymu a Putinovu agresivní politiku vůči Ukrajině. Zároveň však loni také podepsal dopis odsuzující invazi na Ukrajinu, mimo jiné společně s Jevgenijem Kissinem nebo Vladimirem Urinem.

V tomto ohledu jeho případ připomíná Netrebko: dlouholetá navázanost na Putinův režim mu nebyla na základě oficiálního odsouzení války zničehonic okamžitě prominuta.

Kontroverze a mediální pozornost dostihly i řecko-ruského dirigenta Teodora Currentzise, který vystoupil loni na Salcburském festivalu navzdory svým vazbám na Putina a především navzdory finanční podpoře jeho orchestru MusicAeterna ze strany ruské státní banky VTB.

Ačkoli Currentzis válku na Ukrajině stále oficiálně neodsoudil, Symfonický orchestr Jihozápadního německého rozhlasu, kde je šéfdirigentem, za ním naopak stojí. Orchestr nedávno vydal prohlášení, v němž stálo, že by "sice bylo pro všechny jednodušší, kdyby se Teodor Currentzis veřejně vyslovil proti válce," ale že by nebyl nadále šéfdirigentem, "kdyby existovalo sebemenší podezření, že válku podporuje."

Currentzisovy finanční vazby na Rusko zřejmě za důvod k takovému podezření kupodivu nepovažují.

by-Alexandra-Muravyeva_24-823x600.jpg
  • Teodor Currentzis (©Alexandra Murayeva)

Šlektytė: Nejde jen o Netrebko

Situace tak vyvolává dojem, že různým ruským hudebníkům není na Západě měřeno úplně stejným metrem. Litevská dirigentka Giedrė Šlekytė, která byla v únoru hostem pořadu Hudba v miléniu, také upozorňovala, že problém s ruskými umělci a jejich vztahem k válce na Ukrajině je komplexnější a neomezuje se pouze na několik nejvýraznějších osobností.

"Hudební veřejnost si podle mě vyvolila tři jména, tři ruské umělce: Gergijeva, Netrebko a Currentzise, a pořád mluví jen o nich třech a o tom, že by neměli na západě vystupovat. Ale je i mnoho jiných ruských umělců, kteří podporují Putina, a přitom bez problémů vystupují kdekoli a nikdo je nekritizuje," uvedla Šlekytė.

"Osobně jsem velice smutná z toho, že tolik ruských intelektuálů a umělců k situaci na Ukrajině zcela mlčí a neprezentují na veřejnosti žádné své názory. Když se podíváte na profily ruských umělců na sociálních sítích, všichni se tváří, jakoby žádná válka neprobíhala. Nevidíte tam žádné příspěvky o válce, všude je jen jídlo a dovolené," dodala dirigentka.

Giedre-Slekyte-by-Theresa-Pewal-42.jpg
  • Giedrė Šlekytė (©Theresa Pewal)

Našli se však i ruští dirigenti, kteří v souvislosti s válkou na Ukrajině protestně odstoupili ze svých funkcí. To se týkalo třeba Vasilije Petrenka, který se zřekl veškeré práce v Ruské federaci, nebo Thomase Sanderlinga, šéfdirigenta Novosibirské filharmonie. Dirigent Tugan Sokhiev k probíhající válce odmítl zaujmout jasné stanovisko a situaci se rozhodl vyřešit tím, že opustil jak Velké divadlo v Moskvě, tak i francouzský Národní orchestr toulouského Kapitolu.

Pospíšil: Respektujme postoj Ukrajinců

Ale zpět do Prahy. Jiří Pospíšil uvedl na svém facebooku po jednání s ukrajinskou stranou toto:

"Postoj ukrajinské strany je ohledně paní Netrebko neměnný a jednoznačný! Považují ji za podporovatelku Putina, neboť byla důvěrníkem v jeho prezidentské kampani. Podle ruského zákona je důvěrník přímý podporovatel kampaně a může za kandidáta i vystupovat. Ukrajinská strana vnímá její internetovou omluvu z roku 2022 pouze jako účelovou ve snaze zajistit si koncertní turné v Evropě." Vysvětlil také, že ukrajinský sankční seznam "je tvořen na základě informací bezpečnostních složek Ukrajiny a je vyhlášen v podobě dekretu prezidentem republiky Volodymyrem Zelenskyjem (sic). Jedná se tak o dokument, který má pro Ukrajinu velkou právní sílu."

Podle jeho názoru by se tedy mělo stanovisko ukrajinské strany respektovat a vystoupení Anny Netrebko v Praze by bylo signálem nejednoznačnosti českého postoje i necitlivosti vůči ukrajinským uprchlíkům. Obecnímu domu proto doporučí koncert zrušit. Uvedl ovšem také, že se bude jednat pouze o doporučení.

Jiří_Pospíšil_2022.jpg
  • Jiří Pospíšil (©David Sedlecký)

Nic se rušit nebude

V krátkém rozhovoru pro portál Opera Plus se k situaci vyjádřila i Alena Kunertová, majitelka agentury Nachtigall Artists, která koncert pořádá. V případě zákazu jsou prý producenti připraveni požadovat po městu vysoké odškodné. "Určitě schvaluji blokádu ruských umělců a sportovců, kteří válku podporují a propagují Putinův režim. To není případ Anny Netrebko. Válku odsoudila, je státní občankou Rakouska a do Ruska nesmí," tvrdí Kunertová.

K žádnému zrušení říjnového koncertu Anny Netrebko v Obecním domě tedy samozřejmě nedojde. Pouhé "doporučení" města nic nezmůže se skutečností, že pořadatelé koncert rušit nechtějí a že by to mohlo znamenat placení odškodného, jako tomu bylo již po zmíněném soudním sporu s newyorskou Metropolitní operou.

Případ tohoto koncertu nicméně může být katalyzátorem širší veřejné debaty, která by ohledně vystupování ruských hudebníků v České republice nejspíše měla proběhnout. Do jaké míry je vkusné respektovat sankční seznam napadené Ukrajiny, byť pro nás není závazný? Měříme na Západě všem ruským hudebníkům stejným metrem? To jsou některé z otázek, které by si zasloužily pozornost. Záznamy operních představení Anny Netrebko se ostatně během války na Ukrajině klidně vysílaly také na veřejnoprávním kanálu ČT Art (například Verdiho Macbeth v hlavním vysílacím čase 19.11. 2022), aniž by to někdo veřejně komentoval.

Alena-Kunertová_2020_foto-MichalFanta.jpg
  • Alena Kunertová (©Michal Fanta)

Úvodní foto: Anna Netrebko (©Manfred Werner)

Podcast